Tricia Tillin

MYRSKYÄ HORISONTISSA (kesällä 1996)


En ollut aikoinaan kuulemassa vertahyytävää tiedotusta radiosta, että Iso-Britannia oli "nyt sodassa Saksaa vastaan". Mutta se oli varmaan kauhea hetki.

Ne, jotka tuota sodanjulistusta kuuntelivat, tunsivat varmaankin syvää kohtalonomaisuutta; että oli valmistauduttava ja tunteet oli jäädytettävä kohtaamaan tulevat menetykset ja tuskat. Se oli kohtalokas hetki, jonka emme toivoisi enää toistuvan.

Jossain mielessä — vaikka ei tietenkään samassa mielessä — minulla on tällä hetkellä samantapaiset tunteet uhkaavan epävakauden ja ahdingon ajanjakson partaalla, joka on varmasti kohtaava seurakuntia, mutta mahdollisesti koko maailmaa. Israelin, Venäjän ja Yhdysvaltain vaalit; kasvava tyytymättömyys Euroopassa; konfliktien lisääntyminen entisessä Jugoslaviassa ja Venäjän satelliittivaltioissa; islamin kasvava sotaisuus — kaikki tämä ja moni muu asia herättävät levottomuuden tunteen. Miten lähellä olemme suursodan puhkeamista?

Näemme horisontissa synkkiä myrskypilviä kaikissa mahdollisissa suhteissa — yhteiskunnassa, politiikassa, uskonnossa, seurakunnassa. Nuo tummat pilvet eivät kuitenkaan kauhistuta uskovia, jotka ovat kiinnittyneet Kallioon. Päinvastoin, merkkeinä Herran pikaisesta takaisintulosta niistä on syytä iloita, vaikka ne samalla ovatkin haasteena uskollemme.

Esitän tässä artikkelissa muutamia ajatuksia siitä, mihin suuntaan asiat ovat menossa. Ne noudattavat seuraavaa peruslinjaa: —


Torontoilmiöllä ja siihen liittyvillä eksytyksillä on ollut ainakin yksi hyvä vaikutus — ne ovat pakottaneet epäröivät kristityt lähtemään heille sopimattomista seurakunnista/kirkoista. Tämä oli Jumalan suunnitelma. Kun israelilaiset kääntyivät palvomaan epäjumalia erämaassa, "Ja Herra puhui Moosekselle ja Aaronille sanoen: "Erottautukaa te tästä joukosta, niin minä tuokiossa heidät tuhoan" (4.Moos.16:20—21).

Voidakseen tuomita porttouden Jumalan on ensin vedettävä pois oma kansansa: Meri nousi Baabelin yli, sen aaltojen pauhuun se peittyi...Lähde pois sen keskeltä, minun kansani, ja pelastakoon kukin henkensä Herran vihan hehkusta (Jer.51:42-45).

Herra profetoi, että Hänen kansansa epäuskon tähden Jerusalemin konkreettinen temppeli murskattaisiin ja sen kivet hajotettaisiin ja ne hajaantuisivat, niin että ei jäisi kiveä kiven päälle. Nyt meillä on elävä temppeli, jossa me olemme elävinä kivinä. Ja nyt tuota temppeliä vastaan hyökätään ja se hävitetään ja sen elävät kivet hajaannutetaan erilleen toinen toisistaan. (1)

Tarkoittaako tämä sitä, että Jumalan seurakunta lyödään ja hylätään? Ei! Täysin päinvastoin. Herra lupasi, että edes tuonelan portit eivät voita tosi seurakuntaa. Mistä tässä hajaannuttamisessa sitten on kysymys? Minä uskon, että me olemassa kokemassa siirtymistä tämän päivän näkyvistä "tunnustuskuntaseurakunnista" takaisin alkuperäiseen Kristuksen ruumiin seurakuntaan.

JEESUS KÄRSI ULKOPUOLELLA LEIRIN


"Niin menkäämme siis hänen tykönsä 'ulkopuolelle leirin', hänen pilkkaansa kantaen; sillä ei meillä ole täällä pysyväistä kaupunkia, vaan tulevaista me etsimme." Hebr.13:13—14

Eräs ystävä kirjoitti minulle äskettäin muutamia mielenkiintoisi ajatuksia tästä aihepiiristä:

"...Hänen hengellinen palvelutyönsä siirtyy niin sanoaksemme ulkopuolelle leirin. (Leiri on tässä tapauksessa järjestäytyneet "seurakuntalaitokset"). Tästä on olemassa kaksi historiallista ennakkotapausta. Toinen on muinainen Israel, jossa alkuseurakunta pakotettiin ulkopuolelle. Toinen on uskonpuhdistus, joka pakotti uskonpuhdistajat ulkopuolelle. Rakenteellisesti olemme palaamassa takaisin alkuun — pienryhmiin ja yksittäisiin ihmisiin.

Määritelkäämme sana "seurakunta". Sillä on raamatullisesti kaksi merkitystä:

1) Kaikki uskovat helluntaista lähtien.

2) Uskovien paikallisseurakunnat.

On mahdollista, että seurakunnan aikakausi sanan jälkimmäisessä merkityksessä saattaa olla jo ohi tai päättymässä. Eräs raamatunkohta, joka on vaivannut minua jo vuosien ajan: "älkäämme jättäkö omaa seurakuntakokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän" (Hebr.10:25).

En ole säännöllisesti osallistunut minkään seurakunnan kokouksiin (sanan jälkimmäisessä merkityksessä) vuosiin. Näyttää siltä, etten ole ainoa. Otan hyvin vakavasti kutsun kaikkeen totuuteen (Joh.16:13, Jaak.1:5). En tarkoita, että uskoisin omistavani sen, vaan niin, että meidät kaikki on kutsuttu tavoittelemaan sitä kaikin voimin ja epäröimättä. Minä en yksinkertaisesti voi kokoontua yhteen sellaisten kanssa, jotka opettavat katumatta ja jatkuvasti todistettavasti ilmiselvää harhaoppia. Olen yrittänyt, mutta en pysty siihen. Kokoonnun edelleen yhteen muiden uskovien kanssa yksityisesti ja yksittäin, mutta en seurakunta-sanan jälkimmäisessä merkityksessä. Siinä mielessä on seurakuntIEN aikakausi päättynyt minun osaltani."

Samoin kuin tämä mies todistaa, ovat monet joko tehneet sen valinnan tai heidät on pakotettu siihen, etsimään uskovien yhteyttä perinteisen seurakunta/kirkkojärjestelmän ulkopuolelta, "ulkopuolelta leirin". Jumala on käyttänyt jopa eksytystä, vainoa ja torjutuksi tulemista ajaakseen uskovat ulos seurakunnista/kirkoista, jotka olisivat aikaa myöten tukehduttaneet heidät. Vainolla on siis myös myönteinen puoli. Esimerkiksi:


Eräs erinomainen esimerkki tämän päivän tilanteesta on se, mitä tapahtui Sodomassa. (2)

Sodoma oli kaunis ja hedelmällinen paikka (13:10), mutta ikävä kyllä "Sodoman kansa oli kovin pahaa ja syntistä Herran edessä" (13:13). Vaikka se vaivasi Lootia (2.Piet.2:7,8), hän jäi sinne ja kohosi jopa vanhimmiston jäseneksi, varmaankin monien harmiksi! (1.Moos.19:9). Jumala ei kuitenkaan aloittanut tuomioidensa täytäntöönpanoa kaupungissa ennenkuin Loot ja hänen perheensä oli saatu sieltä turvaan, joten enkelit lähetettiin viemään Loot sieltä pois (1.Moos.19:1).

Kuultuaan enkeleiden sanoman uhkaavasta tuomiosta, Loot yrittää varoittaa ystäviään ja perhettään — mutta he pilkkaavat häntä. Tämä on se vaihe, jota me elämme juuri nyt, kun jotkut yrittävät jäädä "kaupunkiin" antaaksen varoituksen kaikua. Mutta tämä vaihe kestää vain lyhyen aikaa. Enkelit sanovat "KIIRUHTAKAA!" — "nouse, ota vaimosi ja molemmat tyttäresi, jotka ovat luonasi, ettet hukkuisi kaupungin syntivelan tähden" (1.Moos.19:15).

LOOT VIIVYTTELI

"Ja kun hän vielä vitkasteli..." (Jae 16) Mikä oli Lootin vastaus? Hän oleskeli siellä ja ajatteli asiaa! Hän viivytteli! Voitko kuvitella mitään typerämpää? Mitä hän oikein mietti? Kaunista taloaan ja puutarhaansa ehkä — kasviksia, joita hän toivoi saavansa syödä kesällä; uutta patiota, jota hän oli rakentamassa; sosiaalista toimintaansa orpojen hyväksi, naapuriaan, joka oli ollut niin ystävällinen ja lainannut hänelle öljyä, kun se oli ollut loppu, ihanaa perhettään istumassa illalla pöydän ääressä, lastenlapsiaan leikkimässä leluillaan takan loimussa...kaikki se oli niin kodikasta ja rauhallista. Miten hän olisi voinut uskoa, että se päättyisi niinkuin se aikanaan päättyi?

Kaupungin syntisyydestä huolimatta se viehätti varmaankin Lootia omalla tavallaan. Kun kaikki on hyvin, on vaikea kuvitella tuhon tuloa. Monet seurakunnat ovat yhä viehättäviä paikkoja, täynnä kaikkea mukavaa ja ystäviä ja turvallista tuttuutta. Mutta jos olet kuullut Jumalan puhuvan sinulle sen opetuksista ja toiminnasta — on aika lähteä.

JUMALATTOMUUS VAI EPÄVARMUUS?

Kaikessa pahuudessaan oli Sodoma kuitenkin Lootille hänen kotikaupunkinsa, jossa olivat hänen perheensä ja ystävänsä, ihmiset, jotka hän oli tuntenut jo vuosia. Ehkä hän mietti, miten voisi varoittaa heitä — oli sydäntäsärkevää ajatella vain lähtevänsä ja jättävänsä heidät oman onnensa nojaan ja varmasti Jumala kuulisi hänen rukouksensa, kun hän rukoilisi armoa heidän puolestaan? Ja jos hän lähtisi, "minne hän MENISI?" Epävarmuus uudesta oli huolestuttavampaa kuin vanhan syntisyys.

"Ja kun hän vielä vitkasteli, tarttuivat miehet hänen käteensä sekä hänen vaimonsa ja molempien tyttäriensä käteen, sillä Herra tahtoi säästää hänet, ja veivät hänet ulos ja jättivät hänet ulkopuolelle kaupunkia." Jumala käski siis armossaan enkelien tarttua heihin ja jopa KISKOA heidät ulos kaupungista, jos niin tarvittiin! Niin tärkeää se oli! Miten rakastava ja hyvä Jumala onkaan. Hän sallii aluksi myrskypilvien kertyä taivaalle, sitten taivaan synketä, sitten Hän antaa ensimmäisten sadepisaroiden pudota — kaikki tämä on varoitusta. Torontoilmiö on ainoastaan ensimmäinen merkki suuremmista ihmeistä ja merkeistä. On aika ottaa varotiuksesta vaari ja "paeta kaupungista" niin pian kuin mahdollista.

Sittenkään Lootin vaimo ei selvinnyt. Hän ei ainoastaan viivytellyt, vaan katsoi taakseen (1.Moos.19:26) kaivaten sydämessään kaikkea sitä, mitä kaupunki oli hänelle merkinnyt. Naiset kiintyvät usein ihmisiin ja paikkoihin enemmän kuin miehet. Mutta meidän on suljettava sydämemme kaikenlaiselta tunteiden painostukselta ja toteltava Herraa. Jeesus varoittaa: "Muistakaa Lootin vaimoa!" Luukas 17:32

Eksytyksen ensimmäinen aalto on jo iskenyt ja vetänyt mukanaan mereen satoja kamppailevia ruumiita. Mutta toinenkin aalto on iskemässä vaahtopäin, vuoroveden, tsunamin lailla. Se hyökyää niiden yli, jotka ovat jääneet hiekkarannalle makoilemaan ja vie heidät mukanaan mereen valtavana, lähes vastustamattomana eksytyksen aaltona. Se tulee olemaan hienovaraisempi, mutta kuitenkin voimallisempi kuin edellinen aalto — ja samalla myös suunnattomasti vetovoimaisempi. Uskon, että tuo seuraava aalto tulee koettelemaan JOKAISEN IHMISEN SYDÄMEN. Nekin, jotka selvisivät Torontosta, joutuvat nyt koetukseen ja riippumatta siitä, mihin tunnustuskuntaan, mihin suuntaan, mihin seurakuntaan tai kirkkoon joku kuuluu, KAIKKI pakotetaan tekemään valinta ollako joko puolesta tai vastaan.

Ne, jotka ovat jo "Herran puolella" (2.Moos.32:26), alkavat nyt valtaisan uudelleenjärjestäytymisprosessin Kristuksen ruumiissa. Seuraavan myrskyn puhjetessa tekevät yhä useammat ratkaisevan päätöksen siitä, mille puolelle asettuvat ja etsivät apua uudessa tilanteessa. Ilman meidän antamaamme rohkaisua, tukea ja turvapaikkoja, he saattavat kokea olevansa liian hämmentyneitä ja haavoittuvia, liian arkoja juostakseen. Siispä meidän on oltava valmiita hengelliseen palvelutyöhön hanakammin kuin koskaan ennen. Meitä koulutetaan Herran Pelastuspalveluun. Jos käytämme tämän ajan viisaasti, olemme valmiita vuorvesiaallon iskiessä, kun se heittää monia ihmisiä meidän suuntaamme. Tällä kertaa he eivät ole vain haavoittuneina vaeltavia niinkuin Toronton tapahtuessa, vaan he tulevat olemaan kuin kuolleita ruumiita, jotka aallot ovat viskanneet rannalle — meidän on annettava heille suusta suuhun -tekohengitystä, jotta he heräävät eloon! Kykenemme siihen vain, jos olemme ITSE ensin valmistautuneet siihen.

Vaikka seuraava aalto iskee kovaan, se ei luullakseni visko niitä, jotka ovat jo tehneet päätöksensä palvella Herraa. Se tulee olemaan toiminnan, hengellisen palvelutyön — ja jopa innostuksen ja ilon — aikaa, kun odottelun päivät ovat päättyneet ja meidän koettelemustemme tarkoitus käy ilmi. Uskollisuus ja nöyryys tullaan palkitsemaan, kun Herra nostaa ja käyttää niitä aseita, joita Hän on niin suurella rakkaudella ja salaa valmistanut tähän kaikkeen. Monesta, joka "ei ole" tällä hetkellä "mitään" perinteisen seurakunnan silmissä, tulee "joku" Herran palveluksessa.

On tärkeää olla etsimättä "nimekkäitä" henkilöitä tukemaan ja johtamaan itseään. Uskon, että jotkut ryhmittymät ja yksilöt, jotka vastustivat kiivaasti Torontoilmiötä, saattavat langeta tähän seuraavaan eksytykseen. Se, johon nojasit eilen, saattaa johtaa sinut huomenna eksytykseen. Ainoa tosi opas on Pyhä Henki, joka johtaa meidät kaikkeen totuuteen ja paljastaa meille Sanaa, kun me etsimme Jumalan tahtoa.

SAATANALLINEN EKSYTYS

Monet ovat pohdiskellet seuraavan aallon luonnetta. Sikä mikäli sillä nyt on merkitystä, oma arveluni on, että uusi eksytys tulee tapahtumaan HERÄTYKSEN muodossa. Se tarkoittaa sitä, että ei ole kysymyksessä aito klassinen herätys, jossa ihmiset kuulevat evankeliumin saarnaamista, uskovat sen ja tekevät selkeästi parannuksen. Kenelläkään ei voi olla mitään sellaista vastaan. Mutta tämä tulee olemaan kansallinen tai jopa maailmanlaajuinen kutsu tekemään radikaali muutos yhteiskunnassa.

Aluksi ei eroa ehkä huomaa — monet kannattavat muutosta uuteen moraalisempaan ilmapiiriin. Tulee olemaan vaikea vastustaa rikollisuuden laskua tai sitä, että nuoret luopuvat haureudesta. Mutta riittääkö kristillinen elämäntapa? Voiko mikään yritys noudattaa Jumalan lakeja kestää pitkään, kun ottaa huomioon ihmissydämen taipumuksen syntiin ja kapinaan?

Ja onko Jumalan lopullinen päämäärä edes muuttaa maailmaa? En usko. Ne, jotka käsittävät seurakunnan/kirkon tehtävänä olevan olla kansakuntien lainlaatija ja rauhantuoja, ovat vaarassa kannattaa tuota uutta liikettä. Samoin ne, joilla ei ole mitään teologisia vaikeuksia uskoa massiiviseen lopunajan herätykseen. Kaikki ne, joiden silmät ovat kiinnittyneet enemmän tähän maailmaan kuin taivaalliseen toivoon tuntevat houkusta pitää tuota herätystä hyvänä asiana. Se saattaa temmata mukaansa nekin, jotka ovat aikaisemmin vastustaneet kiihkeästi valtakunta nyt/dominionismia vm. lisäksi!

Ymmärräthän, että saatanan ja hänen antikristuksensa päämääränä on pystyttää maallinen valtakunta, joka jäljittelee Jumalan valtakuntaa. Itse asiassa väärä tuhatvuotinen valtakunta. Jokainen, joka on kiinnittänyt toivonsa nykyisen maan ennallistamiseen, haukkuu väärää puuta. (3) Jotkut uskovat seurakunnan ja vanhurskauden edistymisen voivan tapahtua yliluonnollisten voimien, ihmeiden ja merkkien kautta; toisten mielestä se tapahtuu perinteisemmällä tavalla, mutta heidät molemmat on eksytetty. Ne, jotka tavoittelevat uutta maailmanjärjestystä hyppäämättä silti globalistien kyytiin, pettävät itsensä. He eivät ehkä tunne niitä poliittisia ja hengellisiä voimia, joihin he vetoavat. Mitään suurisuuntaista yhteiskunnallista muutosta ei voida saada nyt aikaan ilman ekumeniaa, uskontojen yhteyttä ja humanismia, jotka ovat jokaiselle tosi kristitylle anathema.

Eikä pelkästään niin, vaan ne ovat epäraamatullisia. Raamattu puhuu ainoastaan seurakuntien luopumuksesta ja pahuuden lisääntymisestä maailmassa ennen loppua, ei paluusta vanhurskauteen. Katsokaa ympärillenne — ovatko asiat menossa parempaan vai pahempaan suuntaan? Tuomitse oikein! Kaikissa, jotka odottavat asioiden muuttuvan parempaan suuntaan maailmanhistorian tässä vaiheessa, itävät eksytyksen siemenet valmiina juurtumaan.

Mikä uskon koetus tämä tuleekaan olemaan! Miten vaikeaa — suorastaan mahdotonta — onkaan kiistellä hyväsydämisten kristittyjen kanssa, jotka vain haluaisivat "pelastaa maailman". Miten me voisimme puhua herätystä ja ennallistamista vastaan vaikuttamatta kuolettavan kyynisiltä? Ihmiset varmaankin tuomitsevat meidät pahanilman linnuiksi, jotka ovat urautuneet tuomiohenkisiksi. Mutta huolimatta houkutuksesta antautua tunteiden valtaan meidän on kuitenkin pysyttävä vahvoina Jumalan Sanassa. Jos yhteiskunta joutuu yhtäkkiä muutosimpulssin vietäväksi, jos "rakkautta" aletaan pitää jokaisen kansakunnan, uskonnon ja hallituksen ainoana mahdollisena tienä eteenpäin — me emme saa tempautua mukaan. Olkoot sanat miten suloisia tahansa ja olkoon sanoma miten voimallinen tahansa, älkäämme unohtako, että "rakkaus" ilman "tuomiota" on epäraamatullista. Siellä missä ei ole synnintuntoa ei ole myöskään muutosta sydämen asenteissa ja missä ei ole uudestisyntymisen kokemusta, siellä pysyy ihmisten henki sokeana Jumalalle.

Oletko koskaan ihmetellyt, miksi koko maailma palvoo antikristusta ja kannattaa hänen valtakuntaansa? Tapahtuuko se siksi, että hän ilmestyy mukanaan hirveä, kauhistuttava diktatuurimainen hallintokoneisto, joka on loputtoman paha? Ei tietenkään! Ei ketään voitaisi huiputtaa sellaista kannattamaan. Mutta ihmiset seuraavat sellaista, mikä näyttää "hyvältä" ja oikealta, järkevältä, kunnolliselta ja toimivalta. He tulevat nostamaan harteilleen sen, joka tulee ihmiskunnan pelastajana, sellaisena, joka kykenee korjaamaan kaikki maailman vääryydet, sellaisena, joka saa aikaan keskinäisen ykseyden, rauhan, sopusoinnun ja rakkauden.

Miten tärkeää onkaan tässä tilanteessa laittaa oppimme ja eskatologiamme kuntoon! Kaikki, mikä saa ihmiset uskomaan, että maailma saadaan muutettua paremmaksi, että seurakunta tulee hallitsemaan ihmiskuntaa ja että hyvyys, vanhurskaus ja rauha toteutuvat ennen Jeesuksen takaisintuloa, tulevat todennäköisesti hyväksymään antikristuksen.

LUCIFERIN UUSI NUOTTIAVAIN?

Epäilen, että uudenlainen ja voimallinen musiikin muoto tulee myös näyttelemään keskeistä osaa tulevsisa tapahtumissa. Tätä ovat ennustaneet mm. sellaiset henkilöt kuin James Ryle, joka pitää Beatleseja edelleen Jumalan ensimmäisenä (epäonnistuneena) yrityksenä muuttaa maailma musiikin avulla. Nyt hän ja muutamat muut opettavat, että seurakunnassa täytyy syntyä yhteiskuntaa mullistava musiikin muoto, joka voittaa puolelleen ihmissydämet. Hän näkee uuden musiikin muodon, jolla on Beatlesien kaikki taikavoima, mutta jonka sanoma on hengellinen ja vanhurskas. Yhdistä tämä siihen, että joissakin torontolaishenkisissä kokouksissa on ilmestynyt enkelikuoro, niin odotettavissa on melkoinen räjähdys. Nyt ovat jo gregoriaanista laulua sisältävät cd:t päässeet listojen kärkeen ja ihmiset odottavat jotain vielä uudempaa. Voitko kuvitella, miten kiihdyttävää olisikaan ostaa cd, jossa olisi aitoa enkellaulua ja jossa olisi beatlesmäinen syke! [On sanomattakin selvää, että ne enkelit olisivat tietenkin langenneita enkeleitä].

Ei ainoastaan seurakunta, vaan myös uuden aikakauden liike toivoo saavuttavansa pian koko ihmiskunnan musiikkisanomallaan. Olen juuri saanut uutisia projektista, jonka tarkoituksena on saada aikaan "minuutin yhteys", jossa musiikin avulla yhdistetään koko ihmiskunta yhteen vuonna 2000. Lainaan sitä: "Tammikuun 1. päivänä vuonna 2000 tullaan kaikki maailman ihmiset, jotka ovat tiedonvälityksen piirissä yhdistämään, niin että he voivat vastaanottaa ja jakaa yhden minuutin ajan sanomaa, joka esitetään musiikin avulla, ja jonka kaikki pystyvät ymmärtämään voimanantajana jokaiselle ja ilmauksena siitä, että jokainen kuuluu globaaliin yhteisöön".

Sen tarkoituksena on:

"Olla ykseyden hetki, jossa kaikilla ihmisillä on sama ajatus, joka poistaa kaikki tämänhetkiset erottavat rajat ja vihkii kaikki yhteiseen uuteen aikakauteen ihmisten välisissä suhteissa."

Tämä ajatus on peräisin World Action for the Milleniumista (4). Projektia tukee melkoinen lista vaikutusvaltaisia ihmisiä ja järjestöjä, mm. UNESCO ja YK:n tukema HABITAT II [kts. toisaalla uutiskirjeessä olevaa artikkelia maailmanuskonnon muodostamisesta.] Lucifer, jolla näyttää olleen musikaalista lahjakkuutta ennen lankeemustaan (Hes.28:13—15) näyttää alkaneen käyttää lahjojaan ihmiskunnan pään menoksi.

TULEVA SOTA

Nykyajan selootit haluavat käyttää Jeesuksen nimeä ja seurakunnan voimaa muuttaakseen maailmamme maalliset hallinnot ja pystyttääkseen uuden uskonnollisen järjestyksen. Samoin kuin juutalaiset Jeesuksen aikoina, hekin uskovat, että heillä on oikeus maahan ja he aikovat ottaa sen haltuunsa väkivalloin. Ja samoin kuin Jeesuksen ajan juutalaiset, hekään eivät tule sallimaan, että kukaan on heidän tiellään — ei edes Jumala itse!"

Tässä nk.profetiassa on sanottu kaikki tämä: "Kuten Jeesus herätettiin kuolleista 2000 vuotta sitten, samoin on minutkin herätetty näinä viimeisinä päivinä. Samoin kuin Hän voitti kaikki vihollisensa ylösnousemuksessaan, samoin olen minäkin tullut vaatimaan voittoa näinä päivinä."

KUKA on tämä puhuja? Hän tekee erotuksen itsensä ja Jeesuksen välillä, mutta väittää kuitenkin omaavansa samanlaisen ylösnousemus- ja voittovoiman. Tämä muistuttaa meitä välittömästi synkällä tavalla siitä, että tässä on kysymys toisesta hengestä ja toisesta kristuksesta.

"Sillä Jeesus on merkinnyt jokaisen maapalan omistukseensa maan päällä ja minä olen noussut ottamaan ne täydellisesti haltuuni. Tämä on se päivä, jolloin heitän ulos kaikki pettäjät, jotka ovat asettuneet asumaan maahan, joka oikeuden mukaan kuuluu Minulle...Sillä tämä maa kuuluu Kristukselle ja hänen perillisilleen ja me tulemme syöksemään ne asemastaan, jotka ovat väärin perusten ottaneet sen haltuunsa. Tulkaa jokainen ja kaikki, sillä meidän on taisteltava oikeuksiemme puolesta. Tehkää niinkuin minä sanon ja me voimme totisesti julistaa valloittamamme alueet omiksemme..." (5)

Torontokokousten mielikuvamaailma ja "sanat" ovat muuttumassa yhä sotaisemmiksi. Heidän näkynsä sisältävät miekkoja, taistelijoita, sotatansseja, kypäriä, armeijoita ja ohjuksia, joita laukaistaan. Toronto Airport -seurakunnan merkkipäiväjuhlilla [tammikuussa 1996], jossa Gerald Coates puhui yhdessä Paul Cainin ja muiden kanssa, sanottiin, että "Jotkut meistä ovat saaneet sotastrategioita, joita ei pidä julkaista — on asioita, jotka ovat liian pyhiä paljastettaviksi".

Edelleen eräässä Rick Joynerin palvelujärjestön MorningStarin pitämästä konferenssista kerrottiin "yhdessä vaiheessa neljä tuntia kestäneen palvonnan aikana oli monia sotahuutomanifestaatioita, joissa huudettiin niinkuin taisteluun kiiruhdettaessa".

Uudistuksen takana oleva oppi tukee myöskin sotaa, joka tulee eliminoimaan loputkin uusia opetuksia vastustavista. Jooelin kirjaa käytetään nykyään perusoppina monissa ryhmissä. Sieltä löytyy heidän sanojensa mukaan voittamattoman KRISTITTYJEN armeijan laajamittainen hyökkäys, joka pyyhkii tieltään jokaisen vastustajan ja perustaa Jumalan hallinnon maan päälle. Kaksi miestä on saanut tänä vuonna näyn suuresta valkoisen hevosen selässä istuvan Jeesuksen johtamasta armeijasta, joka hävittää maata ja he yhdistävät sen Jooelin 2.lukuun ja tämänhetkiseen hengen vuodatukseen Torontossa!

Seuraavassa Mahesh ja Bonnie Chavdan perustaman Night Watch herätyshankkeelta otetussa lainauksessa viitataan peitetysti Jooelin 2:7—9:ään. Sotarukoukseksi kutsumansa kokemuksen jälkeen he näkivät "... hienojen ohjusten nousevan tanssiessamme. Nämä ohjukset pystyvät kääntymään kulmissa, näkemään seinien läpi ja tuhoamaan vihollisen aseita. Jumala antaa meille voimaa laukaista näitä ohjuksia". Raamatullista rukousta ei koskaan suunnata ihmisiin tai asioihin, vaan Isälle Jumalalle Jeesuksen kautta ja Hengessä. Mitä Night Watchissa sitten onkin tekeillä, rukousta se ei ainakaan ole! Mutta johonkin vedotaan taisteltaessa "vihollista" vastaan — ja monissa tapauksissa vihollisena pidetään piiritettyä kristittyä, joka yrittää vastustaa tätä eksytystä.

IHMISTEN HALVEKSIMA JA HYLKIMÄ

"Sillä omat veljesikin ja isäsi huone ovat petolliset sinua kohtaan, hekin huutavat täyttä kurkkua selkäsi takana. Älä usko heitä, vaikka he sinua ystävällisesti puhuttelevat." (Jer.12:6) (6)

Me saamme ehkä ymmärrystä nykyiseen tilanteeseemme tutkiskelemalla tapahtumia, jotka johtivat Ristille. Jeesus tuli tarjoamaan iankaikkista elämää — todellista vapautta ja anteeksiantoa, mutta kuitenkin Hänen sanomansa torjuttiin ja hänet itsensä petettiin ja tapettiin. Miksi? Vastustus oli kaksiteräistä:

Molemmilla ryhmillä oli maailmankatsomus, mutta ei taivaallista toivoa. Ja tänään voimme nähdä jälleen kaksi ryhmää, jotka yrittävät eri tavoin pelastaa maailman:

Toinen leiri uskoo, että maailma on saatava sysättyä uuteen hengen aikakauteen, niin että muutos saadaan aikaan merkkien ja ihmeiden vahvistaman hengen vuodatuksen avulla. He pitävät kaikkia vastustajiaan Henkeä vastustavina ja uskonnollisuuden hengen vallassa olevina. Tälle ryhmälle ei avainsana ole Sana, vaan hengellinen ilmoitus — ja jokainen, joka haluaa johdattaa heidät takaisin sanan ääreen, menee liian pitkälle uskonnollisessa tottelevaisuudessaan.

Toisaalta uskoo toinen leiri, että kaikkien on noudatettava uskonnollisia määräyksiä. He uskovat, että maailma on voitettava rakentamalla yhteiskunta Jumalan lakien mukaiseksi. He uskovat yleisesti, että Israelin kansa on syrjäytetty ja että seurakunnan on vähitellen otettava maailma ohjaksiinsa levittämällä tietoa Jumalasta. He torjuvat hengelliset menetelmät ja uskovat, että kaikki, mitä tarvitaan, on Sanan opettaminen, jolloin ihmiset johdetaan yksitellen tottelemaan Raamattua. Tälle leirille pelastus tulee vain siten, että palataan Raamatun eettisiin vaatimuksiin. Ne, jotka ovat niistä eri mieltä, ovat kirottuja, koska he eivät ole suostuvaisia menemään tarpeeksi pitkälle.

Nämä molemmat näkemykset ovat äärimmäisyyksiä eikä kumpikaan niistä ole todella raamatullinen. Ne edustavat kirjon ääripäitä, heilurin vasenta ja oikeaa ääripäätä eivätkä niiden välissä olevaa tasapainoista keskitietä.


VASEMMISTO JA OIKEISTO

Samoin kuin maailmassa on äärioikeisto (fasismi) ja äärivasemmisto (kommunismi), samoin on seurakunnassakin oikeisto ja vasemmisto. Uuden aikakauden liikkeessä käytetään usein vasemman ja oikean aivopuoliskon analogiaa, jolla en kuitenkaan usko olevan tieteellistä uskottavuutta. Voimme kuitenkin sanoa kuvaannollisesti, että seurakunnassa on vasenta aivopuoliskoa enemmän käyttävä puoli, joka on looginen, intellektuaalinen, sanallisesti vahva puoli, ja oikeaa aivopuoliskoa enemmän käyttävä puoli, joka koostuu intuitiivisista, mystiikkaan ja hengellisyyteen taipuvaisista ihmisistä.

Nykyään ollaan sitä mieltä, että jos yhdistetään Sana ja Henki, saadaan tulokseksi mieleltään terve, yhdistynyt seurakunta. Päin vastoin, olen sitä mieltä, että voidaan osoittaa, että nämä kaksi leiriä on jo yhdistetty, sillä ne ovat saman eksytyksen eri puolia, jotka tekevät matkaa vierekkäisillä raiteilla!

Nykyisen uudistuksen johtajat ovat verranneet tilannetta Amerikan siäsllissotaan, jossa vastakkaisia puolia olivat "siniset" (hengelliset) ja "harmaat" (intellektuellit). He sanovat, että nämä kaksi eri puolta ovat sodassa keskenään ja että siniset voittavat lopulta ja työntävät tieltään harmaat ja heidän "uskonnollisen orjuutensa".

Minä näen kyllä kaksi ryhmää, mutta kumpikaan niistä ei edusta todellista seurakuntaa. Niin mystiikkaa harrastavat superkarismaattiset "siniset" kuin tuomiohenkiset, yliluonnollista vastustavat "harmaatkin" ovat yhtä eksytettyjä ja yhtä vaarallisia! (7)

Minä näen mystiseen uuteen ilmoitukseen perustuvaa uskomusjärjestelmää ja legalistista, autoritääristä ja tietoon perustuvaa järjestelmää kannattavat saman kolikon eri puolina — ne ovat MOLEMMAT peräisin Babyloniasta ja ne pääsivät MOLEMMAT valtaan Rooman kautta. Me tiedämme, että babylonialais-roomalainen uskonto tulee nousemaan tärkeään asemaan ja orjuuttamaan maailman lopun aikoina. Tähän mennessä olemme saaneet nähdä sen toiminnassa mystisessä muodossaan, mutta uskon, että me emme pääse historian loppusuoralle näkemättä seurakunnan intellektuellin siiven militantin ristiretkeläiskiihkon uutta tulemusta. Ja niinkuin aina, "heittiöiden" pieni vähemmistö jää niiden puristuksiin, ja saa osakseen molempien puolten vihan.


TUOMIO: OMAN TIEN KULKEMINEN

Jumalan tuomio on usein yksinkertaisesti se, että annetaan ihminen sen valtaan, mitä hän kiihkeimmin halajaa. Se, että meidän annetaan kulkea omaa tietämme, on usein suurin rangaistus, jonka voimme kestää.

Superfanaattisia karismaatikkoja on jo vuosia hallinnut porttouden henki ja kun Jumala antoi heidät sen valtaan, se tuotti tulokseksi manifestaatioita, jotka tunnemme torontoilmiönä.

Toisaalta on myös nykyajan fariseuksia hallinnut jo vuosia omavanhurskauden ja tuomion henki. Jos heidät annetaan sen hengen valtaan, se tuottaa tulokseksi totta tosiaan Saulin! Silloin tuo saulilaisten ryhmä kääntyy kateudessaan ja raivossaan daavidilaisia vastaan, jotka ovat kristittyjen jäännös, ja syöksee vihansa nuolia saadakseen aikaan mahdollisimman paljon vahinkoa.

Kun Daavid kohtasi valtavan jätin, Goljatin, joka ei kuulunut hänen kansaansa, hän otti käteensä kiven, mikä symboloi Jumalan Sanan voimaa ja tappoi jätin heittämällä sen.

Sen sijaan, että Daavid olisi alkanut taistella Saulia, Jumalan voideltua vastaan, joka oli auktoriteettiasemassa Daavidiin ja hänen perheeseensä nähden, Daavid päätti paeta. Hän ja hänen rääsyinen joukkionsa kätkeytyivät luoliin ja erämaan piilopaikkoihin, kunnes myrsky olisi ohi ja juuri tuohon tilanteeseen olemme nyt joutumassa.

SYRJÄÄN SYSÄTTYINÄ

Joillekin tämä on ilon aihe! He pääsevät eroon piikistä, joka pistää heidän kylkeensä ja poistaa viimeisenkin ykseyden esteen.

Rick Joyner kirjoittaa:

"Tämän vuoden helmikuun 23. päivänä minulle näytettiin kolmannen kerran, että seurakunta on menossa kohti "hengellistä sisällissotaa". Tämä taistelu on taisteltava. Se suo mahdollisuuden ajaa syyttäjä ulos seurakunnasta ja seurakunnalle mahdollisuuden SAAVUTTAA YKSEYS, joka muuten olisi mahdoton saavuttaa."

"Niin uskovat kuin ei-uskovatkin tulevat ajattelemaan, että siihen päättyy kristinusko sellaisena kuin me sen tunnemme, JA NIIN SE PÄÄTTYYKIN... Kristinusko tullaan määrittelemään täysin uudella tavalla...Maailma tulee tuntemaan meidät meidän RAKKAUDESTAMME."
(8)

Vasta kun kaikki ne, jotka vastustavat uusia opetuksia, on heitetty ulos seurakunnasta, sanoo Joyner, se voi astua "lopulliseen, kirkastettuun kohtaloonsa". Kun tosi uskovien jäännöskin on näin sysätty syrjään väkivaltaisesti "heidän keskeltään", silloin pystytetään kokonaan uudenlainen "seurakunta" ja "uskontunnustus" — maailmankirkko, johon kuuluvat kaikki uskonnot ja joka palvoo subjektiivista tuntemuksiin ja tunteisiin perustuvaa jumalaa, jolla ei ole mitään yhteyttä kristinuskon perustajaan.

Jumala on kuitenkin Kaikkivaltias ja Hän käyttää näitä olosuhteita siirtääkseen kansansa pois vaaran näytämöltä. Samoin kuin Loot aikoinaan, samoin ovat tämänkin päivän kristityt lähtemässä Sodomasta.



LÄHDEVIITTEET

(1) Kun Jeesus sanoi "Hajottakaa maahan tämä temppeli, niin minä pystytän sen kolmessa päivässä", [Joh.2:19—21] he luulivat Hänen puhuvan ruumiinsa temppelistä, mutta "hän puhui RUUMIINSA temppelistä". Kun näyttää siltä, että seurakunta on tuhottu, Jeesus herättää Ruumiinsa ylös, jopa haudasta. On olemassa hirveä varoitus tuomiosta, joka kohtaa niitä, jotka yrittävät "tuhota" Elävän Temppelin [i.Kor.3:17]

(2) Jeesus ja Uuden Testamentin kirjoittajat käyttivät Sodomaa erityisesti tulevan ahdistuksen esikuvana — Luuk.17:26—32/2.Piet.2:6—9.

(3) Meidän on kuitenkin joka tapauksessa vastustettava pahaa ja tehtävä hyvää, jos mahdollista.

(4) Project WAM. Communications for Human Development Association. C/Luis Antunez n: 6 #3. 08006 Barcelona. Puh. (343) 415-67-51. Faksi (343) 415-24-40. Sähköposti: wam2000@cinet.fcr.es; WEB
http://www.cinet.fcr.es/CinetSpace/wam2000

(5)Jane Williamsin profetia, Christian Fellowship Church Columbia, Missouri 7.huhtikuuta 1996

(6) Lisää raamatunkohtia: Matt.10:36/Job19:13/Ps 41:9/Ps55:12—14/Miika7:5—7/Ps69:7—9/Matt.24:10

(7) Kuva näistä kahdesta ryhmästä löytyy myös Sodomasta ja Gomorrasta. Nimi Sodoma liittyy hepreankielessä viljapeltoon tai VIINITARHAAN ja myös kuumaan, polttavaan tuuleen, ruttoon. Sanan Gomorra kääntävät jotkut asiantuntijat merkitsevän "sitoa tiukasti, kohdella ankarasti, orjuuttaa".

(8) "Morning Star Prophetic Bulletin", toukokuu 1996


REUNAHUOMAUTUKSIA:

JA NYT..., NIILTÄ, JOTKA TOIVAT TEILLE TORONTON...

40 KUUKAUTTA:
Mark Dupont on julkaissut profetian nimeltä "Näky vuodelle 1996", jossa sanotaan mm. "kaiken kaikkiaan tarvitaan 40 kuukautta ennenkuin peltomaa on täysin valmis" ja "toukokuu 1997 tulee olemaan läpimurron aikaa".

SYNNYTYSKIVUT:
Nykyään esiintyy "Hengessä synnyttämisenä" tunnettua ilmiötä uudistuksen kokouksissa. Sekä miehet että naiset kyykistyvät synnyttämisasentoon, kärsivät supistuksia, valittavat "synnyttäessään" ja asettuvat makuulle "kätilöiden" avustamina. Eräässä torontolaisessa "profetiassa" käskettiin seurakuntaa: "Työntäkää esiin Jumalan Sana. Lääkäri on tulossa ja minä haluaisin, että te pudotatte vauvan Hänen käsiinsä...Oi Jumalan seurakunta, sinun on synnytettävä. Asetu kyykylleen rukouksessa ja työnnä ulos tämä vauva. Sillä minä olen synnyttämässä uuden kansan...Sinun synnytystuskasi heijastavat pelkästään sitä, mitä taivaassa tapahtuu. Minä sanon teille, että Jeesus ja kaikki enkelit ovat menneet kyykkyasentoon...Haluatko nähdä Jumalan kirkkauden paljastettuna?...Työnnä sitten, sillä aika on tullut!"

KIRKKAUDEN PILVI:
On raportoitu erään tammikuun 1996 Brownsvillen/Pensacolan herätyskokouksesta, joissa torontolaiset manifestaatiot ovat jokapäiväisiä: "Viime maanantai-iltan kirkkauden pilvi täytti seurakunnan!!...Se oli väriltään sininen ja leijui aivan kattolamppujen alapuolella".
Pilvi ilmestyi myös Rick Joynerin konferenssissa "The Heart of David: Worship & Warfare" (Daavidin sydän: Palvonta ja sodankäynti) huhtikuussa 1996, kun Joyner pyysi ihmisiä laulamaan "I Want To Hold Your Hand", joka on vanha Beatles-sävelmä. Kun he lopettivat...Siellä ilmeni Herran läsnäolo tavalla, jota en ole koskaan saanut tuntea missään kokouksessa aikaisemmin...Sitten korpkkeen keskelle ilmestyi pilvi, jonka jokainen saattoi nähdä ja ihana kukkaistuoksu täytti koko alueen.

MUSTA ARKKIENKELI:
Mahesh Chavdan vaimo Bonnie toi erilaista sanaa erääseen kokoukseen Gettysburgissa helmikuussa. Niitä olivat mm. "Jumala tulee ilmestymään Amerikassa alkaen mustista roduista". Hän väittää saaneensa tämän tiedon "mustien rotujen arkkienkeliltä", joka on ilmestynyt hänelle kahteen otteeseen.

VERKOSTO:
Toronto Airport Fellowship -seurakunta on muodostanut uudistuksen verkoston sen jälkeen, kun se erosi viinitarhaliikkestä. Siihen kuuluvat mm. Gerald Coates, Ken Gott ja R.T. Kendall.

/Internetistä saatua tietoa)

Alkuperäinen artikkeli: Tricia Tillin, Storm on the Horizon
Alkuun | Historia | Teologia | Eskatologia | Seurakunta | Profetia | Media | Eksytys | Arviointi | Roomalaiskatolisuus | Uusimmat | Keskusteluryhmä