Tricia Tillin


POIKALAPSEN SYNTYMÄ

SISÄLLYS


Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja" (1.Tim.4:1)

"Niin, Aamen! Kyllä, Herra, aamen, kyllä Herra! Ooohhhhh, todellakin, Pyhä kirkkaus on sinun päälläsi Matthew, Pyhä kirkkaus. Näin on! Näin on!, ja Isä, me rukoilemme, että sinä antaisit Matthewlle saarnaajan voitelun, tulen voitelun; tulkoot hiilet Herran alttarilta, Matthew ja koskettakoot ne huuliasi ja Herra, minä rukoilen uskoa ja hehkua, tulkoon tuli hänen vatsastaan, Herra, tulkoon Jumalan tuli hänen selkäänsä, ja Herra, minä rukoilen, että Matthew seisoisi uskossa, se on tosi uskoa, Matthew, usko se! ON AIKA SYNNYTTÄÄ LAPSI. On hengen vuodatuksen aika. Usko se!"

Tämä oli Toronton uudistuksen johtajien Wes ja Stacy Campbellin rukous, jonka he rukoilivat erään Matthew-nimisen ihmisen puolesta Seattlen Fire and Rain (tuli ja sade) -konferenssissa 14.2.1995.
Annan nyt henkilön, joka oli mukana tuossa konferenssissa, kertoa siitä tiivistetysti omin sanoin:

Eilen illalla Wes Campbell jakoi ihmiset noin seitsemän henkilön pienryhmiin (mukana oli vähintään 650 ihmistä, jonka jälkeen oli vain seisomatilaa). Jokaisen ryhmän piti olla ikäänkuin "pesä". Heidän oli asetettava yksi keskelle ja rukoiltava "tulta". Kun he näkivät minkäänlaista merkkiä siitä, että tuli alkoi "manifestoitua", heidän piti "löyhyttää" liekkejä. He tekevät todellakin kaikenlaisia hulluja liikkeitä saadakseen aikaan "tuulta" eli hengen tuulta. Samoin kuin yrittäisi saada pieneen tuleen lisää eloa, he hyppelivät ja löyhyttivät kiihkeästi ja puhalsivat "kipinään" saadakseen sen syttymään.
Mieleeni tuli, että sehän oli outo, shamanistinen esitys. Olin ollut kolme kuukautta pakanallisessa Nepalissa, jossa palvotaan edelleen Molok- ja Baal -epäjumalia (Shivan ja Vishnun muodossa) ja kuningas on siellä jumala. Sielläkään en ollut nähnyt mitään yhtä outoa kuin mitä viime viikolla näin.
"Jotkut mätkähtivät yhtäkkiä maahan taaksepäin, kun he alkoivat saamaan 'sen'. Jotkut makasivat tässä vaiheessa vaikeissa asennoissa ja nytkähtelivät silloin tällöin ja tuijottivat katsoen ikäänkuin tyhjyyteen. Myöhemmin, kun he alkoivat kouristella, he kirkuivat ja nytkähtelivä ja kiljuivat. 'Kätilöt' puhalsivat edelleen 'liekkeihin' ja löyhyttivät niitä -- he värisyttelevät 'synnyttääkseen lapsen', kun se syntyy.
"Jotkut etenivät 'synnytysvaiheeseen', jolloin he kouraisivat keskivartaloaan ja kierivät ympäri ikäänkuin he olisivat todella synnyttämässä tai ikäänkuin heillä olisi äkkinäinen umpisuolikohtaus, ja keinuivat edestakaisin kiljuen kurkku suorana aina silloin tällöin, kun he joutuivat kouristuksenomaisiin 'synnytyskipuihin'."
"Wes Campbell sanoi jossain vaiheessa, että ne, joilla oli vatsakipuja, olivat saamassa 'esirukouksen hengen'.
"Wes Campbell sanoi tiistai-iltana, että maailman suurimmat profeetalliset äänet tänään ovat Paul Cain, Bob Jones, Mike Bickle ja John Wimber! Minun mielestäni viinitarhaliikkeessä opetetaan ylimmällä tasolla '"Jumalan ilmitulleet pojat'(Manifest Sons of God) -oppia. Jos heitä syytetään siitä, he sanovat luultavasti: "Ei, emme me sitä opeta emmekä usko siihen!" Mutta se, mitä näin tällä viikolla todistaa aivan varmasti, että he sekä uskovat ETTÄ opettavat sitä!"

TUNNUSSANAT

On useita sanoja, jotka näyttävät laukaisevan manifestaatiot ja tuovat mieleeni hypnoosinjälkeisen piilossa vaikuttavan suggestion: Lisää, kätilö, Lapsi, tule Herra, taistelu (More, Midwife, The Baby, Come Lord, Battle). Kun nämä sanat mainitaan, vaikkapa vain ohimennen jossain lauseessa, ihmiset alkavat taputtaa käsiään ja huutaa ja "palvoa" tosissaan ja "mani-festoida" (manihan on maanista ja fest juhlaa...). Olen kauhistunut siitä, että he käyttävät tätä sanaa, mutta he tosiaankin "manifestoivat" nytkähtelemällä, hytkymällä, taivuttelemalla itseään, tekemällä äkkinäisiä selittämättömiä liikkeitä, vääntelemällä kasvojaan, vääntelehtimällä, kiljumalla, huutamalla, hyppimällä jne. -- se on tosi outoa.
[Muita sanoja, jotka laukaisevat nämä manifestaatiot: Täytä, kirkkaus, tuli, äkisti ja anna mennä! (Fill, Glory, Fire, Suddenly, Run with it!)]

"Eräs nainen, [nimi alkuperäisessä tekstissä], todisti (samalla kun hänen ruumiinsa teki mitä kummallisimpia asioita), että hän uskoi Herran kutsuneen hänet olemaan seurakunnan 'kätilönä'."
"Sen perusteella, mitä minä näin ja kuulin, uskon, että heille opetetaan, että seurakunta on Ilmestyskirjan 12. luvun vaimo ja että lapsi on Kristuksen toinen tuleminen ruumiiseensa, joka on seurakunta. Häntä uskon heidän "synnyttävän". [Poikalasta]. Kuulin heidän rukoilevan monta kertaa "pyhää kirkkautta", sellaisissa kohdissa, joissa olisin luullut heidän sanovan Pyhä Henki. Joka tapauksessa voit nähdä, että viinitarhaliikkeessä ollaan ehdottomasti "synnyttämässä lasta!"

Mikä tämä lapsi on? Miksi Toronto-liikkeen johtajat uskovat, että nyt on käynnissä synnytysprosessi? Mihin tämä johtaa?
Tutkikaamme ensiksi näiden asioiden maallista merkitystä. On olemassa tie, joka näyttää ihmisestä hyvältä ja hyväksyttävältä, mutta joka kuitenkin johtaa kuolemaan. Se on humanistinen hanke perustaa Uusi, täydellinen Maailmanjärjestys maan päälle, mikä tarkoittaa itse asiassa paluuta Eedeniin. Maailmassa ja väärissä uskonnoissa on aina uskottu, että tulee olemaan kriittinen koetuksen aika eli synnytysprosessin aika, joka johtaa ihmiskunnan utopistiseen uuteen aikakauteen.



UUDEN AIKAKAUDEN SYNTYMINEN

Tänä syksynä [1995] Michail Gorbachov kutsuu kokoon the State of the World Forum -kokouksen San Fransiscoon "miettimään, minkä periaatteiden tulisi hallita seuraavaa vaihetta ihmiskunnan kehityksessä". World Forumin johdon laatimassa WF:n tehtävää koskevassa yhteenvedossa todetaan, että se aikoo: "keskittyä niihin keskeisiin haasteisiin ja mahdollisuuksiin, joiden edessä ihmiskunta on astuessaan uudelle vuosisadalle ja vuosituhannelle. Se pidetään siinä uskossa, että tässä historiallisesti tärkeässä käännekohdassa me synnytämme uuden globaalin sivilisaation".
Siinä lainataan Tshekin tasavallan Vaclav Havelia, joka sanoo: "On hyvät syyt väittää, että nykyinen aikakausi on päättynyt. Monet asiat viittaavat siihen suuntaan, että olemme nyt siirtymävaiheessa, jolloin näyttää siltä, että jotakin on poistumassa ja jotain toista taas tuskallisesti syntymässä. Ikäänkuin jotain olisi murenemassa, rappeutumassa ja väsymässä loppuun, samalla kun jotain muuta, joka on vielä hämärää, olisi nousemassa raunioista".
Kaikki väärät uskonnot ja ideologiat toimivat ihmiskunnan restauraation ja luomisen toteutumiseksi, mutta ne turvaavat ihmisviisauteen ja yliluonnollisiin voimiin saavuttaakseen päämääränsä. Heidän toimensa ovat turhia:

Me olimme raskaina, vääntelehdimme, mutta oli niinkuin olisimme synnyttäneet tuulta: emme saaneet aikaan pelastusta maalle, maanpiirin asukkaat eivät ilmoille päässeet." (Jes.26:16-21)

M.Scott-Peck, joka on tunnettu ja kunnioitettu uuden aikakauden liikkeeseen lukeutuva kirjailija, kutsuu uuden aikakauden tuloa synnytysprosessiksi:

"Kun ajattelen sitä, mitä tarvitaan lopettamaan asevarustelukilpailun...minusta näyttää siltä, että tarvitaan tosiasiassa toista tulemusta. Itse asiassa kysymys onkin juuri siitä. Kaikella kunnioituksella perinteisiä millennialisteja kohtaan, luulen tietäväni, mitä toisella tulemuksella tarkoitetaan. Se ei ole yksittäisen miehen paluu, vaan Hänen todellisen seurakuntansa mystisen ruumiin tulemus, Kristuksen Hengen tulemus jokaiselle, niin että se pyyhkii yli valtakuntien, yli koko maailman. Isä, tee meistä Marian kaltaisia, että synnyttäisimme sinun Poikasi, että antaisimme Hänet jokaiselle." (1)



SISÄLLÄ KASVAVA LAPSI

Jotkut näkevät syntymän sisäisen hengellisen kristuslapsen kehittymisenä. Matthew Fox toteaa: "On todellakin selvää, että inkarnaation tarkoituksena on Kosmisen Kristuksen synnyttäminen...Jumaluus haluaa Kosmisen Kristuksen syntyvän jokaikisessä yksilössä" (2)
Suositun opettajan Marilyn Hickeyn aviomies Wallace Hickey on hyvin ylpeä siitä, että hän kykenee "profetoimaan vaikkapa hatun putoamisesta" ja pystyy tekemään sen myös runomuodossa. Eräässä Rodney Howard-Brownen kokouksessa, jota katselin videolta, hän pani Jumalan suuhun joitakin hätkähdyttäviä sanoja. Myös Hickey puhui kasvavasta jumalasta, kuin sisäisestä lapsestamme. Saiko hän innoituksen tähän profetiaansa samasta lähteestä kuin Matthew Fox?

"Henki sanoo juuri tällä hetkellä: "Älä ajattele, että olet jo nähnyt kaiken vaeltaessasi Pyhän Hengen tietä; Jumala on uusi ja Hän on kasvava persoona niinkuin kaikki, mikä on elossa. Niin että sinun ei tarvitse saada sitä aikaan itse tai yrittää ponnistella siihen lihassasi. Anna vain Jumalan olla Jumala sisälläsi niinkuin lapsi, niinkuin lapsi on. Jumala haluaisi, että jokaisen koko ihminen olisi iankaikkisuudessa sellainen kuin Hän on, ei koskaan vanha, aina nuori, kasvava, kasvava juttu". (3)

Miten iankaikkinen Jumala voisi olla "kasvava juttu", ellei meillä sitten ole nyt sellaista teologiaa Jumalasta, jonka on jälleen kerran "tultava lapseksi" ja kasvettava "sisälläsi" -- seurakunnassa -- täyteyteen. Sisäinen kasvava "kristuslapsi" ja ulkonainen globaalin hengellisyyden kasvu ovat kuitenkin ilmeisesti osa samaa tapahtumaa.
Johtava uuden aikakauden liikkeen kannattaja Barbara Marx-Hubbard on kirjoittanut useita kirjoja, joissa hän näyttää tien "planeetaariseen helluntaihin" -- termi, jota hän käyttää maailmasta, joka on valmis yhteityöhön, joka johtaa kaikkien korkeampaan tietoisuuteen. Yksi niistä on "The Book of Co-creation, The Revelation: Our Crisis is a Birth" (kirja yhteisestä luomisesta, Ilmestys: Meidän kriisimme on syntymä)". Siinä hän tarjoaa "positiivisen vaihtoehdon Raamatun Ilmestyskirjan Harmagedonille". Hänen "sisäinen kristuksensa" kertoo hänelle:

"Jokaisessa ihmisessä maan päällä on sisäinen olento koteloituneena, valmiina syntymään. Käänny sen puoleen saadaksesi ohjausta. Anna sen puhua sinulle. Se kasvaa nyt nopeasti. Merkkinä sen syntymisestä massoittain on siihen kiintyneiden ihmisten kokoontuminen Jumalan äänen kuuluessa -- se on 'pasuunan' ääni, joka tulee varmasti kaikumaan. Silloin me muutumme silmänräpäyksessä ...Kvanttihetkenä, Kristus-tietoisuus tulee hetkessä niihin, jotka ovat valmistautuneet" (4)
Tämä uuden aikakauden liikkeen kannattaja käyttää raamatullisia ilmaisuja, kuten esim. 'pasuunan ääni', jonka soidessa me 'muutumme silmänräpäyksessä'. Mutta hän käyttää niitä selvästikin aivan eri tavalla. Varokaa tällaista! Nykyään monet käyttävät Raamatun ilmaisuja, mutta mitä he niillä tarkoittavat?



UUSI JERUSALEM -- TAIVAS MAAN PÄÄLLÄ

"Nämä sanat: Neitsyt Maria, valitut ja Uusi Jerusalem on nyt TULKITTAVA UUDELLA TAVALLA. Ne eivät liity oppeihin, ideologioihin, instituutioihin, voimiin tai valtoihin. Ne liittyvät jokaisessa maan päällä elävässä ihmisessä oleviin ihmisen potentiaaleihin...Uusi Jerusalem on meidän yhteinen potentiaalimme ylittää kaikki luotujen/ihmisen rajoitukset kapasiteettiemme harmoonisen käytön kautta, saamalla aikaan sellaisten universaalien ihmisolentojen yhteiskunnan, joiden mielet ja ruumiit heijastavat kokonaisuudessaan Jumalan mieltä". (5)
Näin toteaa Marx Hubbard. Tällaista voi odottaakin uuden aikakauden liikkeen kannattajalta; mutta miten voivat kristityt puolustella Uuden Jerusalemin käsitteen uutta määrittelyä? Mehän tiedämme Ilmestyskirjan 21. luvun perusteella, että vain Jumala voi luoda uudet taivaat ja uuden maan, mutta uuden opetuksen mukaan seurakunta luo uuden ympäristön maan päälle soveltamalla vähitellen Jeesuksen pelastusvoimaa.
Restauraatio-opin kannattaja (restorationist) Chris Seaton kirjoittaa:

"Jos se hengellinen muutos, joka tapahtuu kristitylle uskovalle voi tuottaa tulokseksi fyysisiä muutoksia, miksei se voisi pitää paikkaansa koko luomakunnan suhteen? Jos niin olisi, silloin "uudet taivaat ja uusi maa" voisivat hyvinkin merkitä pikemminkin muutosta kuin korvaamista. Ehkä jos Aatami olisi tuonut Eedeniin iankaikkisuuden elämän puun avulla, olisi siitä ollut seurauksena se, että Jumalan voima olisi koskettanut fyysisiä elementtejä...toiseksi Matteuksen 24. luvun ympäristökatastrofit on kuvattu hyvin mielenkiintoisella tavalla: "Mutta kaikki tämä on synnytystuskien alkua"... synnytystuskat koskevat, mutta ne johtavat uuteen elämään...(Kristus) on palauttanut ennalleen Luojan luoman harmonian ja hänen kuvansa. Tämä palautettu harmonia tekee puolestaan koko luomisjärjestyksen toteutumisen mahdolliseksi. Se tuo meidät takaisin Roomalaiskirjeen 8. lukuun ja siihen, miten koko luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa "Jumalan lasten ilmestymistä". Me siis ymmärrämme, että tämä ikävöitseminen edustaa "synnytystuskia..." Mutta entä taivas? Taivas kuvaa yksinkertaisesti sitä paikkaa, missä Jumala on...Johannes näki Ilmestyskirjan 21. luvun profeetallisessa näyssä "pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä". Ilmeisesti Johannes näki, että taivaan piti sijaita vakaasti tietyllä paikalla muuttuneessa fyysisessä maailmankaikkeudessa, jonka Jumala oli alunperin suunnitellut". (korostukset alkuperäisessä tekstissä) (6)

Jotkut näkevät Toronton vuodatuksen osana tätä prosessia. Rick Joyner, joka oli aikoinaan syvästi mukana Viinitarhaliikkeessä ja Kansas Cityn profeetoissa, kommentoi nykyistä uudistusta:

"En usko, että uusi Jerusalem olisi vielä tullut, mutta kaikkialla on odostusta ilmassa ja niin monia hyviä asioita on kaikkialla murtautumassa esille, niin että näen monia syitä tuntea rohkaisua... Kanada on juuri nyt ottamassa suuren hengellisen edistysaskeleen. On todisteita siitä, että ollaan kokoamassa suurta hengellistä armeijaa ja valmiita menemään eteenpäin. Minä odotan, että lähitulevaisuudessa saavat monet muutkin liikkeet lisää huomiota. Kaikki tämä on jonkin suuren alkua" (7).

Raamattu osoittaa tietenkin selvästi, että Jeesus Kristus on meidän ainoa Vapahtajamme ja että maailman pelastus ja ennalleen palauttaminen tapahtuu ainoastaan hänen palatessaan takaisin Kuninkaana, Tuomarina ja tämän planeetan iankaikkisena Hallitsijana. Jos me eriämme tästä toivosta, se tapahtuu meidän omaksi tuhoksemme.
Raamattu kertoo kuitenkin, että tulee aika lopun aikana, jolloin kristityt "eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin". (2.Tim. 4:3-4)
Tuo sana [MUTHOS, myytit] tarkoittaa mystillistä, salaista oppia, jota saarnataan vain initioiduille eli asiaan vihkiytyneille. Sen kantasana MUEO tarkoittaa 'vihkiä mysteereihin'. Sitä käytettiin muinaisista gnostilaisista harhaopeista ja kultillisista mysteereistä


UUTTA ILMESTYSTIETOA

Meillä on nyt uutta ilmoitusta, jota ei ihmismieli voi ymmärtää, vaan joka on vastaanotettava sydämeen hengellisen initiaation kautta. Se tulee valtavalla eksyttävällä voimalla. Viittaan tietenkin Toronton siunaukseksi kutsuttuun ilmiöön. Tuo voima vaatii järjen käytöstä luopumista. Eräässä äskettäin julkaistussa ilmoituksessa Israelissa pidettävistä kokouksista sanotaan näin:

"Pelkkä teologia ei riitä pitämään meitä oikeassa suunnassa. Kun Yeshua syntyi Beetlehemin seimeen, se ei ollut sitä, mitä sen ajan arvostetuimmat teologit odottivat. Sellainen tieto saatiin vain ilmestyksen kautta".(8)

On totta, ettei raamatullinen "teologia" pysty selittämään Toronton liikkeen opetuksia. Se johtuu siitä, että ne ovat epäraamatullisia! Liikkeen johtajat uskovat, että heidän kokouksissaan ilmenevä nauru on todiste siitä, että seurakunta on siirtynyt riemuvuoteen (Ilo) -- Lehtimajanjuhlaan -- jossa Jumala tulee hengellisessä mielessä asumaan kansansa keskuuteen ja siihen suostuvat uskovat saavat täyteyden voitelun, sisäisen pyhätön kolmannen voitelun, joka saa aikaan täyden lapseuden ja Ilmestyskirjan 12. luvun poikalapsen joukkoon liittymisen.
Viinitarhaliikkeen käyttämä ja hyväksymä naispuolinen profeetta Jill Austin totesi, että:

"Sitä mukaa kuin tätä uutta viiniä tarjoillaan, Iisak-lapsi, joka merkitsee 'naurua', vapautetaan profeetallisessa merkityksessä" (9)
Jotkut teistä muisatvat, että Paul Cain ja R.T. Kendall Westminster Chapelistä aloittivat erään hankkeen Lontoossa lokakuussa 1992 "Word And The Spirit" (sana ja henki) -konferenssissa. He kutsuivat sitä nimellä "Karismaattisuuden jälkeinen aikakausi" ("Post-Charismatic Era") [joka on selostettu Mainstream-lehden kevään 1993 numerossa otsikolla "Somebody Moved The Goalposts" (joku on siirtänyt maalipylväitä)]. [Tarkoitus suomentaa jossain vaiheessa... Suom.huom.] Cainin ja muiden johtajien mukaan nykyinen karismaattinen liike on vain "Ismael" ja todellinen lupauksen lapsi on "Iisak", tunnustuskuntien yhteinen superkirkko, joka saa aikaan maailmanlaajuisen herätyksen. Varoitin tuossa artikkelissamme, niinkuin niin monissa mussakin artikkeleissamme, tulevasta väärästä herätyksestä, jossa "on sellaista vetovoimaa, että sitä on lähes mahdoton vastustaa". Nyt se on täällä ja sitä kutsutaan "torontolaisuudeksi"!
Muutkin vahvistavat sen, että Saaran lapsi "Iisak" (nauru) on syntymässä maailmanlaajuisen kirkon kohdusta. Seuraava lainaus osoittaa, että sen ymmärretään olevan yhteinen lopunajan armeija, joka saa aikaan Valtakunnan:

"Saara on seurakunnan esikuva. Seurakunta on "kuihtunut" ja sen kohtu on monin paikoin kuivunut, mutta Jumala lähettää ilon herätyksen herättämään ja uudistamaan seurakunnan, niin että se voi synnyttää ilon "poikalapsen" ja myös voittajien armeijan, joka etenee Herran kaltaisuudessa ja hänen kuvanaan näinä lopun aikoina" (10)

Tuo armeija, jonka tehtävänä on valloittaa kansakunnat Jumalalle mahtavien merkkien ja ihmeiden tapahtuessa on "synnytettävä". Eräässä Toronto-ilmiön pastoreiden kokouksessa dallasilainen Byron todisti:

"Tällä hetkellä on tapahtumassa jotain romanttista. Jumalalla on käynnissä romanssi seurakunnan kanssa ja tuon romanssin kautta hän sanoo ' Silloin aion HEDELMÖITTÄÄ ja tuon HEDELMÖITYKSEN kautta tapahtuu sitten UUSI SYNTYMÄ ja me olemme juuri nyt romanssi- ja HEDELMÖITYSvaiheessa, mutta meidän on rukoiltava ja pyydettävä sadonkorjuuta. Sadonkorjuuta ei tapahdu itsestään. Tämä on sen esivaihe, kun Jumalalla on romanssi seurakuntansa kanssa..." (11)

Tämä ei ole mitään uutta opetusta, joka olisi syntynyt yhdessä yössä Toronton vaikutuksesta! Ei, vaan sitä on ollut seurakunnan sisimmissä huoneissa jo vuosisatojen ajan. Se on tullut esiin vain lyhyinä ajanjaksoina päästäkseen esiin ennenkuin se todettaisiin harhaopiksi ja seurakunnan johtajat tuomitsisivat sen. Ikävä kyllä seurakunta on liian hyväuskoinen, liian sisuton ja sidottu liikaa kompromisseihin, jotta se olisi ryhtynyt meidän aikanamme minkäänlaisiin toimenpiteisiin.
Sen sijaan että Englannin seurakunta olisi vastustanut näitä harhaoppisia opetuksia, se on lähes kokonaan niiden lumoissa. Eräs tällaisen "lapseus"-opin kannattaja Bill Britton sanoo näin: "(poika)lapseus on kaikkien Valtakunnasta saarnaavien sanomien ytimessä nykyään". Uskon hänen olevan oikeassa. (12)
Toinen liikkeen kannattaja kirjoittaa:

"Tämä liike [restauraatio/ennalleenasettamisliike] alkoi 1940-luvun lopulla ja tunkeutui jokaiseen helluntailaiseen ryhmään 1950-luvulla. Tuohon aikaan se tunnettiin nimillä "Myöhäissade"- ja "Herätys"- liike. 1960-luvun alussa tiesivät vain hyvin harvat kristityt mitään tuosta liikkeestä paitsi helluntaiseurakunnat, joihin sillä oli ollut vaikutusta. Pyhä Henki oli kuitenkin levittänyt näitä totuuksia ja restauraatioliikkeen hengellisiä kokemuksia 1960-luvun puolivälissä jo kaikkien kristillisten seurakuntaryhmittymien keskuuteen. Tämä Pyhän Hengen liike...tunnettiin sittemmin nimellä karismaattinen liike (13)

KARISMAATTISEN LIIKKEEN PIONEEREJÄ

Eräässä äskettäin julkaistussa kirjassa, jossa haastatellaan restauraatioliikken johtajia, viitataan liikkeen alkuaikoihin, jolloin sellaisia liikkeen pioneereja kuin Arthur Wallisia innoittivat myöhäissadeliikken opettajien into perustaa seurakuntaan uudellen apostolin ja profeetan palvelutehtävät.
Brian Hewitt, joka on ollut "Redemption"-lehden toimittaja, toteaa kirjansa johdannossa, että Arthur Wallis palasi Uudesta Seelannista vuonna 1970 vakuuttuneena siitä, että seurakuntaa koskeva "kosminen kuohunta" nopeuttaisi Herran paluuta ja siksi hän oli kutsunut koolle kokouksen sen totetuttamiseksi. Hän sanoo, että amerikkalainen Fort Lauderdalen ryhmä oli päätynyt samanlaiseen toimintasuunnitelmaan ja "kaikilla uusien seurakuntien johtajilla oli yhteinen päämäärä: aikamme seurakunnan rakentaminen uudelleen eli "restauroiminen" Uuden Testamentin loistokkuuteensa. Ja he olivat kaikki vakuuttuneet samoista asioista: että Jumala toimiaktiivisesti lopun aikana, jotta tuo restauraatio toteutuisi. Ne kristityt, jotka olivat alkaneet uskoa, että seurakunnan haaleus ja luopumus olisi merkkinä Kristuksen pikaisesta paluutsa, olivat väärässä -- nyt oli käsillä apostolinen aika eikä suinkaan eksytyksen aika". (14)
En olisi itse voinut ilmaista asiaa paremmin. Sekä täällä että Yhdysvalloissa ovat restauraatioliikkeen juuret kiinnittyneet vankasti 1940-luvun myöhäisadeharhaopin maaperään. Em. kirjasa haastateltu Roger Foster kertoo siitä, miten suuri vaikutus sellaisilla miehillä kuin T.Austin-Sparksilla ja George H. Langilla oli ollut häneen restauraatioliikkeen muotoutuessa. (s.112) T. Austin-Sparks opetti kuitenkin, että pieni voittajien ryhmä nostettaisiin ottamaan haltuun maapallomme hallinto "lapseuden" saavuttamisen kautta ja mahdollisesti tulemalla adoptoiduksi "poikalapsen joukkoon" . (15)
Huomaat, että restauraatio-opin ytimessä on usko, että Raamatun opetukset yhteiskunnan rappiosta, uskonnollisesta eksytyksestä, ahdistuksen ajasta, antikristuksen hallintokaudesta ja seurakunnan ylöstempauksesta EIVÄT PIDÄ PAIKKAANSA.
Kristityt ovat uskoneet jo vuosisatojen ajan siihen, että meidän Vapahtajamme Jeesus on tullut maan päälle Jumalan LOPULLISENA sanana; Hänen työnsä riittää tuhoamaan synnin vallan ja saamaan aikaan pelastuksen niille, jotka luottavat Häneen. Ei ainoastaan nykyinen toivomme ole kiinnitettynä Häneen, vaan samoin on myös meidän tuleva pelastuksemme Hänessä. Mutta nykyään väittävät jotkut opettajat, että "yhteisöllisen Kristuksen " (corporate christ), maailmanlaajuisen seurakunnan kohdusta nousevan täydellisen Poikalapsen on tultava suorittamaan ihmiskunnan lopullinen vapahtaminen! Tässä on lainaus tunnetulta kristilliseltä johtajalta:

"Kiinnittäkää tämä ajatus mieliinne: kun Kristuksen Henki tulee fyysiseen maailmaan, Hänen täytyy tulla fyysisen ruumiin kautta...Kun Kristus ensimmäisen kerran tuli maailmaan lapsena, Jumala valitsi Marian synnyttämään Kristuksen. Marian elämä symboloi niitä seurakunnan ominaisuuksia, jotka sillä on oltava, jotta se kykenisi vaeltamaan Kristuksen täyteydessä...[Jumala valmistaa meitä] kuten Hän valmisti Mariaa, jotta me synnyttäisimme Hänen Poikansa palvelutyön. Juuri tälläkin hetkellä Kristuksen pyhä tarkoitus kasvaa neitsytseurakunnan hengellisessä kohdussa odottaen kasvavansa; valmiina syntymään voimassa Jumalan aikataulun mukaisesti...neitsytseurakunta "huutaa synnytyskivuissaan ja hänen on vaikea synnyttää" (Ilm.12:1-2)... juuri nyt helvetti vapisee ja taivas katselee kunnioituksella, sillä minä sanon teille, jälleen kerran, neitsyt on raskaana. Ennenkuin Jeesus itse tulee takaisin viimeisinkin neitsytseurakunta tulee raskaaksi Jumalan lupauksesta. Kristuksen ruumis syntyy sen synnytyskipujen tuloksena Kristuksen morsian nousee Päänsä, Herran Jeesuksen koko voimaan ilmestyen yhteisöllisesti pyhyydessä, voimassa ja rakkaudessa" (16)



HARHAOPPI ON HYLÄTTÄVÄ


Seurakuntien johtajat väittävät, että he eivät usko eivätkä opeta myöhäissadeoppiin kuuluvia harhaoppeja; uskon kuitenkin, että myöhäissadeoppi on yhtenäinen kokonaisuus ja jos omaksuu joitakin osia siitä, se johta väistämättä koko järjestelmän omaksumiseen. Monet johtajat käyttävät yksinkertaisesti vain liikkeen terminologiaa sitä täysin ymmärtämättä-- mutta tietämättömyys ei riitä puolustukseksi, koska liikkeen käsitteeet ovat raamatullisia ja ne olisi torjuttava suoralta kädeltä.
Kun tehdään vertailuja, käy yhtäkkiä selväksi, että opin ydinasiat vievät mukanaan "herätykseen". Niissä käytetään samoja fraaseja, sanoja ja raamatunkohtia; niissä esiintyy samoja selittämättömiä käsityksiä, jotka itsessään eivät merkitse mitään, mutta kun ne kaikki yhdistetään, alkavat hälytyskellot soida.
Näillä tapahtumilla on yhtenäinen rakenne, joka saattaa jäädä sellaiselta huomaamatta, jonka kokemuspiiri on rajoittunut. Ainoastaan tarkastelemalla asioita globaalisti, havaitaan ne harhaopit, jotka kaiken tämän pohjalla ovat.
Haluaisin verrata niitä, jotka väittävät vastaan, niihin kuuluisiin sokeisiin miehiin, jotka törmäsivät elefanttiin. Se, joka osui elefantin etuosaan ja kosketteli sen kärsää, huusi "se on käärme!" ja elefantin kylkeä tunnusteleva huusi "se on seinä!" ja elefantin takapuolta tunnusteleva sanoi "se on puu!". Kukaan heistä ei ollut oikeassa.
Älä ole sokea mies, joka "näkee" vain sen pienen alueen, joka kuuluu omaan kokemuspiiriisi. Ole viisas ja katso ympärillesi; lue KAIKKI saatavilla oleva tieto; hanki käsiisi KAIKKI tarvittavat lainaukset; kuuntele KAIKKI nauhat; lue KAIKKI asiaan liittyvät kirjat -- ilman hengellistä arviointia on vaikea saada käsitystä niin epämääräisestä liikkeestä, että se muistuttaa pikemminkin hämähäkin verkkoa, jonka rihmat ja solmut ulottuvat kautta koko maailmanlaajuisen seurakunnan.


SEURAKUNTAKO SYNNYTYSTUSKISSA?

John Wimberin vieraillessa aikaisemmin tänä vuonna Englannissa häneltä kysyttiin Torontoilmiössä esiintyvistä eläinten äänistä. Hänen vastauksensa on paljastava:

Tietääkseni Raamatussa ei ole mitään, joka tukisi tällaista ilmiötä enkä voi ajatella koko seurakunnan aikakaudelta mitään, mikä myöskään antaisi sille tukea. Niinpä minun ei ole mitenkään pakko sitä selittääkään. Ne ovat vain ilmiöitä. Siinä on vain kysymys siitä, että ihmiset vastaavat Jumalalle...Meidän ei pitäisi kiinnittää huomiota koko asiaan...Minä luulen, että vauvat ihastuttavat meitä kaikkia, mutta en usko, että kovin monikaan meistä haluaa osallistua synnytysprosessiin. Ja uskon, että seurakunnassa on nyt meneillään synnytysprosessi." (18)

Wimber näyttää uskovan, että nuo oudot mörinät, kiljumiset ja huutaminen ovat tässä tapauksessa ikäänkuin synnytyskipuihin kuuluvia ilmiöitä samoin kuin näimme Campbellien pitämässä Fire & Rain -konferenssissa.

Tässä ei ole kysymys mistään tavallisesta herätyksestä. Tässä on kysymys täydellisyyden saavuttaneen seurakunnan syntymisestä! Siinä on kysymys Jumalan kirkkauden läsnäolon ilmestymisestä Hänen tullessaan takaisin Kristuksen ruumiiseen voidakseen varjota hänet, mikä johtaisi puolestaan Ilon Poikalapsen syntymään! Siinä on kysymys Jumalan kirkkaudesta, Elämän veden virrasta, joka virtaa Elävästä Temppelistä ja täyttää maan ja saa aikaan universaalin Jumalan tottelemisen ja poistaa kaiken pahan ja perustaa Valtakunnan maan päälle. Siinä on kysymys synnytyskivuista Uuden Aikakauden syntyessä!
Keri Jones toteaa seuraavaa Bradfordin restauraatioryhmän uutiskirjeessä "Covenant News":

"Ennen Herran Jeesuksen tuloa maailma tulee näkemään Pyhän Hengen maailmanlaajuisen ilmestymisen. Jumala sanoi, että hän vuodattaisi Henkensä kaiken lihan päälle. Kaikki liha tarkoittaa sekä vanhurskaita että ei-vanhurskaita. Jumalan haluaa nähdä koko maa täynnä hänen kunniaansa...restauraatio (ennalleen asettaminen) kertoo Jumalan lopullisesta päämäärästä, jota kohti Jumala ohjaa historian kulkua. Kun me saamme kokea siunauksen virran tulevan ylhäältä, voimme odottaa elämän veden virran saavan aikaan hänen päämäränsä toteutuvan tämän sukupolven aikana. Me saamme nähdä kirkkojen täyttyvän Jumalan kirkkaudesta valtavammin kuin mitä koskaan aikaisemmin on nähty. Miten sellaista voi tapahtua? Malakai profetoi: "Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni, ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot." Se, mitä tämä tarkoittaa, on selvää...kun seurakunta elää todeksi sanan, se nousee voittamaan kaikki sitä vastustavat voimat: maailman, lihan ja paholaisen."



ÄKISTI


Tässä on toinen avainsana, joka voidaan havaita tämän "uudistuksen" kirjallisuudessa ja kaseteissa: "ÄKISTI" HERRA PALAA TEMPPELIINSÄ (seurakuntaan!) (Kuten yllä olevassa katkelmassa) merkitys on usein epämääräinen, sillä samalla kun jotkut tulkitsevat tämän jakeen tarkoittavan Herran Jeesuksen toista tulemusta, toiset taas tarkoittavat sillä Hengen "tulemista", Jumalan shekinah-kirkkauden takaisintuloa Elävään Temppeliin.
(Torontoliikkeen johtajien suurena profeettana ja Seurakunnan johtajana pitämä) Paul Cain on epäselvä puheissaan Jeesuksen takaisintulosta. Hän sanoo: "En tiedä, mitä toinen tulemus sinulle merkitsee, on niin monia Herran takaisintuloja tai Herran tulemuksia, en tiedä, meillä on sellainen kardinaalioppi, mutta saanhan kertoa sinulle, että hän tulee SINULLE, hän tulee Seurakunnalle, hän tulee asumaan sinuun ja asumaan sinussa." (19)
Minun käsitykseni mukaan Herra ei kuitenkaan ole koskaan jättänyt seurakuntaansa eikä meidän tarvitse odottaa Jeesuksen hengellistä paluuta eikä Jumalan "kirkkauden" laskeutumista taivaasta tekemään seurakunnasta täydellistä ja uudistamaan maata. Se on pakanallinen unelma, Messiaan, meidän ainoan Herramme Jeesuksen Kristuksen evankeliumin korvike!
Paul Cain kuvaa tuota tulemusta tällä tavoin:

"Me olemme pyhäkkö, me olemme Jumalan huone...ja minä sanon teille, että Jumala ilmestyy äkisti huoneeseensa ja koko maailma tulee sanomaan 'älkää yrittäkökään johdattaa minua Jumalanne luo, älkää yrittätkökään kertoa, missä hän on, MINÄ NÄEN hänet, hän asuu teissä, hän asuu huoneessaan, hän asuu pyhäkössään' -- sillä te tulette olemaan Jumalan pyhäkkö..." (29)



SHEKINAH -KIRKKAUS


Tämä kokemus, jossa Herra tulee kirkkaudessa ja voimassa asumaan kansaansa nähdään allegorisesti arkin palauttamisena temppeliin tai shekinah-kirkkauden takaisintulona. Monet uskovat, että tämä "kirkkauden pilvi" täytyy nähdä näkyvällä tavalla niinkuin tapahtui Salomon temppeliä vihittäessä, kun "papit eivät voineet astua toimittamaan virkaansa pilven tähden; sillä Herran kirkkaus täytti Jumalan temppelin..." (2.Aikak.5:14)
Rodney Howard Browne kertoo usein kokouksissaan eri puolilla maailmaa kertomusta kirkkauden pilvestä, joka voitiin nähdä näkyvällä tavalla hänen palvelutoimintansa alkuaikoina. Hän sanoo, että se kaikki alkoi tapahtua huhtikuussa 1989. Erään New Yorkin osavaltion Albanyssa pidetyn kokoussarjan aikana RHB ja hänen vaimonsa alkoivat haluta nähdä Jumalan kirkkauden nähtävällä tavalla. Hän sanoo, että eräänä tiistaiaamuna "kun olin saarnaamassa, Herran kirkkaus laskeutui rakennukseen. Se tuntui minusta samalta kuin joku olisi laittanut päälleni painavan peiton ja Herran läsnäolo täytti talon. Eräs nainen istui noin kolmannella rivillä takaa laskettuna ja huomasin, että hän iski silmää ja katseli kattoa...hän sanoi näkeväsnä paksun sumun, ikäänkuin pilven laskeutuvan huoneeseen ja täyttävän sen. Valot ja katto katosivat." (21)
Howard Browne koki sen olevan palvelutyönsä lähtölaukaus ja Jumalan sille osoittama suosionosoitus. Merkitsikö se hänelle myös sitä, että shekinah oli palaamassa takaisin Seurakuntaan? Nyt, kuusi vuotta myöhemmin [1995] kirkkauden ennustetaan palaavan takaisin koko täyteydessään. Seuraava "profetia" on lähetetty viinitarhaliikkeen New Winen internet-ilmoitustaululle, jossa käy Toronto-liikkeen kannattajia. Se julkaistiin muidenkin luettavaksi, koska sen arvioitiin "heijastavan niin monien listallamme olevien sydänten tuntoja".

"...Sillä Jumalan kirkkaus, minun kirkkauteni, sanoo Herra, se Raskas Läsnäolo, joka vapisutti maan perustuksia minun julistaessani Hyvyyttä ja Armoa, on tullut jälleen asumaan lihan temppeliin...Te olette temppeleitä, te olette astioita, te olette säiliöitä, te olette Taivaallisen Tulen säilytysastioita, jota mitataan teihin sitä mukaa kuin otatte sitä vastaan. Jotkut ottavat vastaan paljon, ja liikkuvat kirkkaudesta kirkkauteen, minun Kirkkauteni läheisyyden muuttaessa heitä, niin että he koko ajan kasvavat, koko ajan muuttuvat, koko ajan sallivat Minun saada lisää tilaa teissä...Sallikaa minun Tuleni puhdistaa teidät, koetella teitä, jalostaa teidät ja sallikaa sitten minun kirkkauteni säteillä teistä, kun teistä tulee elämää ja Valo maailman pimeydessä. Sillä Jumalan krikkaus, minun kirkkauteni, sanoo Herra, tulee pian koko täyteydessään ja siinä missä ihmiset kerran suojattiin minun julistaessani Armoa, minä julistan lopulta vanhurskasta tuomiota...niin, niin että kaikki, mikä ei ole uskosta, palaa minun kirkkauteni läsnäolossa, joka asuu teissä, teissä, teissä, teissä, TEISSÄ! (22)




UUDET RAAMATUNKÄÄNNÖKSET


Ikävä kyllä tekevät uudet raamatunkäännökset helpommaksi omaksua tämä harhaoppi. Vanhassa käännöksessä (The Authorized Version) sanotaan siunatun toivon olevan "meidän suuren Jumalamme ilmestyminen kirkkaudessaan". AV:ssä lukee (Tiitus 2:13):

Looking for that blessed hope, and the glorious appearing of the great God and our Saviour Jesus Christ;
Useimmissa muissa raamatunkäännöksissä se on käännetty pelkästään kirkkauden ilmestymiseksi! [Kuten suomalaisessa vuoden 1938 raamatunkäännöksessä:
odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
Vuoden 1992 käännöksessä: kun odotamme autuaan toivomme toteutumista, suuren Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden ilmestymistä. (korostukset suomentajan)]
Eräs esimerkki siirtymisestä Herran Jumalan ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen henkilökohtaisesta, näkyvästä takaisintulosta pelkän "kirkkauden" ilmestymiseen on tämä kohta Good News -Raamatussa, vaikka monissa muissakin uusissa käännöksissä on tämä jae toki muutettu: "as we wait for the blessed day we hope for, when glory of our great God and Saviour Jesus Christ will appear..."

Uudenlaisen ymmärryksen mukaan Kirkkaus on Hengen ilmestyminen näkyvässä muodossa. Miten kauan kestääkään ennenkuin kristityt alkavat odottaa Kristuksen "Hengen" takaisintuloa ennenkuin Jeesus tulee takaisin ruumiillisesti (tai sen sijasta).
Karismaattisen liikkeen omaksumassa kielenkäytössä "Herra tulee takaisin SEURAKUNTAANSA ennenkuin hän tulee takaisin SEURAKUNNALLEEN", kuten Paul Cainin lausunto vahvistaa:

"...me emme ole edes pinnallisesti käsitelleet sitä asiaa, että kun hän tulee meidän PÄÄLLEMME niinkuin Pyhä Henki tuli Marian päälle ja hän synnytti elävän Jumalan Pojan -- etkö odota Pyhän Hengen tulevan meidän päällemme?" Minä haluan teidän tietävän, että hän tulee SEURAKUNTAANSA ennenkuin hän ilmestyy SEURAKUNNALLEEN. Hän tulee tekemään seurakunnan täydelliseksi, niin että seurakunta voi olla KUva ja olla hän ja olla hänen ilmentymänsä. Minun isäni talossa on monta asuinsijaa, monia asuinsijoja, monia asumuksia ja hän lupaa nyt, siinä ei ole kysymys taivasmatkasta, vaan hän todella tulee asumaan MEIHIN, niin että arvelen, katso maaplaneetta, Herra tulee takaisin, hän tulee kansaansa!(23)



ANTIKRISTUS

Koska merkittävä osa seurakunnasta hyväksyy nämä uudet opetukset ja kieltää samanaikaisesti antikristuksen tulon ruumiillisesti, voimme nähdä seuraavan jakeen uuden synkän tulkinnan:

"Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa." 81.Joh.4:2-3)

Jos sinä olet tämän harhaopin ulkopuolella ja kieltäydyt hyväksymästä sitä, että Kristuksen Henki on tullut Hänen ruumiiseensa, seurakuntaan lihallisesti -- niin miksi se tekee sinut? Niin, todellakin antikristukseksi!
Me elämme todellakin "vaikeita aikoja". Mutta Jumala on valmiina suojelemaan, ohjaamaan ja kaitsemaan kaikkia niitä, jotka ovat Hänen omiaan. Me omistaudumme kokonaan hänelle, sillä meidän tulevaisuutemme on Hänen käsissään!

LÄHTEET:


1. M Scott Peck "What Return Can I Make" s.152. 2. Matthew Fox, "The Coming Of The Cosmic Christ", s 122. 3. Wallace Hickeyn profetia Rodney Howard-Brownen kokouksessa, TBN toukokuu 1994: 4. Barbara Marx Hubbard - "The Book of Co-Creation, The Revelation: Our Crisis is a Birth" ss.123-124. 5. Ibid. Comments on Rev. 14:4-5, s 182. 6. Chris Seaton, (Pioneer network) "Whose Earth"? ss 90-93 7. Rick Joyner, marraskuu 1994, sanoma New Winen internet-ilmoitustaululla 8. Promotional literature, Ari & Shira Sorko-Ram, Dallas, Texas. 9. Profeetallisia näkemyksiä 1990-luvulle, Jill Austin, "The Great Intruder" Passion & Fire Conferences, Master Potter Ministries, kesä 94. 10. Discernment newsletter, Jewel van Der Merwe, "Latter Rain and The Rise of Joel's Army", s. 5 lainaus End-Time Handmaidensiä, Angel Letter #2, syys/lokakuu 1994. 11. Byron Mode, nauhoitettu pastoreiden kokouksessa 12. lokakuuta 1994 12. Bill Britton, johdanto kirjaan "The Doctrine of Sonship" D. Graham 13. Bill Hamon "The Eternal Church" 1981 s 238 14. "Doing A New Thing?" 1995 Brian Hewitt, Introduction 15. T. Austin Sparks "God's Spiritual House" Chapter 7 16. Francis Frangipane,"In the Presence of God" New Wine Press 1994. Chapter: "The Virgin Shall Be With Child" ss 153-157, 17. Debra Jordan, Zoe Ministries "Written Judgements Vol 2" Foreword 18. "HTB In Focus" newsletter interviewing John Wimber, 9.10 1994 19. Paul Cain: marraskuu 88, kasetti: "My Father's House" 20. Cain: Marraskuu 1988. Kasetti: "Given As A Token" 21. Rodney Howard Browne "The Touch of God" 1992 s99 22. Carl Killingsworthin New Wine Bulletin Boardiin 7.2. -95 lähettämä. 23. Paul Cain: Marrraskuu 88, Kasetti: "My Father's House"

Alkuperäinen artikkeli: Tricia Tillin:Birth of the Manchild
Alkuun | Historia | Teologia | Eskatologia | Seurakunta | Profetia | Media | Eksytys | Arviointi | Roomalaiskatolisuus | Uusimmat | Keskusteluryhmä