Afganistan | BMB:t / muslimitaustaiset kristityt | Egypti | Eritrea | Indonesia | Intia | Iran | Kiina | Meksiko | Muslimitaustaiset kristityt | Pohjois-Korea | Turkki | Uzbekistan


Church in Chains
10.5.2012



IRAN: Yousef Nadarkhanin kirje vankilasta

Present Truth Ministries on julkaissu Yousef Nadarkhanin aikaisemmin tällä viikolla kirjoittaman kirjeen (7.5.2012). Yousef kirjoittaa kirjeessään terveydestään, kiitollisuudestaan niitä kohtaan, jotka tukevat häntä ja uskostaan Jumalaan. Yousef pidätettiin ja vangittiin lokakuussa 2009 ja oikeuskäsittely pidettiin syyskuussa 2010, jolloin hänen todettiin syyllistyneen uskosta luopumiseen ja hänet tuomittiin kuolemaan. Lue lisää Yousefin tapauksen taustasta.

Kaikille niille, joita nykyinen tilanteeni huolestuttaa. Haluaisin ensiksikin kertoa kaikille rakastetuille sisarilleni ja veljilleni, että terveyteni on hyvä niin ruumiillisesti kuin hengellisestikin. Ja yritän suhtautua asiaan hieman eri tavalla kuin nykyään yleensä tällaiseen suhtaudutaan ja pidän tätä kaikkea uskoni koetuksen ja koettelemisen päivänä. Ja tänä aikana, jolloin on vaikea pysyä uskollisena ja tosi uskovana Jumalaan yritän tehdä parhaani voidakseni pysyä siinä mikä Jumalan käskyjen mukaan on oikein. Minun täytyy muistuttaa rakkaitani siitä, että vaikka koetukseni on kestänyt näin pitköään ja vaikka lihassani toivonkin, että nämä päivät jo päättyisivät, olen sittenkin antautunut Jumalan tahdolle.

En ole poliittinen henkilö enkä tiedä mitään politiikan kiemuroista, mutta tiedän, että vaikka eri kulttuureiden välillä onkin paljon yhteistä, on noiden eri kulttuureiden välillä myös paljon eroavuuksia eri puolilla maailmaa, mikä saattaa aiheuttaa kritiikkiä. Suurimmaksi osaksi viranomaiset suhtautuvat tähän kritiikkiin kielteisesti ja sen takia saattavat ongelmamme vaikeutua.

Silloin tällöin minulle kerrotaan uutisista, joita media levittää nykyisestä tilanteestani, esimerkiksi siitä, että eri seurakunnat ja tunnetut poliitikot tukevat minua ja ovat pyytäneet vapauttamistani, tai kampanjoista ja ihmisoikeusaktiviteeteista, joita on käynnissä minua kohtaan esitettyjä syytteitä vastaan. Mielestäni tällaisesta toiminnasta on hyvinkin hyötyä vapautumiseni kannalta ja myös ihmisoikeuksien kunnioittamisen kannalta ja kaikesta tästä saattaa olla paljonkin tuloksia. Arvostan kovasti kaikkia niitä, jotka yrittävät päästä näihin päämääriin.

Mutta toisaalta haluan myös ilmaista inhoni loukkaavia sanoja ja aktiviteetteja vastaan, jotka saavat aikaan stressiä ja ikävyyksiä, jotka kuitenkin on ikävä kyllä tehty ihmisoikeuksien ja vapauden puolustamisen nimessä, sillä sellaisen lopputulos on mielestäni niin selvä ja ilmeinen. [Yousef viittaa tässä Koraanin polttamiseen.] Toisten kansakuntien tai ihmisten uskon loukkaaminen, olkoot he sitten enemmistössä tai vähemmistöä, ei ole hyväksyttävää, varsinkaan niiltä, joita on opetettu rakastamaan ja kunnioittamaan toisia enemmän kuin itseään ja kohtelemaan heitä niinkuin haluaa itseään kohdeltavan. Niinpä ei polttaminen ja loukkaaminen ole kristityltä kunnioitettavaa käyttäytymistä...

Yritän olla nöyrä ja tottelevainen niille, jotka ovat vallassa, tottelevainen niitä kohtaan, joilla on auktoriteetti, jonka Jumala on antanut maani viranomaisille ja rukoilen heidän puolestaan, että he hallitsisivat maata Jumalan tahdon mukaisesti ja menestyisivät niin tehdessään. Sillä tiedän, että näin olen totellut Jumalan Sanaa...Olen käyttänyt kaikki mahdollisuudet tähän mennessä ja odotan nyt lopputlosta. Niinpä pyydän kaikkia rakastettuja rukoilemaan puolestani Pyhän Sanan mukaisesti. Toivon lopuksi, että tämä [tulos] valmistuisi niin pian kuin mahdollista...Jumalan armo olkoon kanssasi nyt ja aina. Aamen.


AFGANISTAN

AFGANISTAN: Said Musa Vapautettu vankilasta

25.2.2011

Afganistanilainen kristitty Said Musa, joka on tuomittu kuolemaan luopiona, on vapautettu vankilasta ja on lähtenyt maasta.

Eräs afganistanilainen tietolähde on kertonut, että Said vapautettiin viime viikolla ja että hän lähti maasta maanantaina, 21. helmikuuta, mutta hänen vapauttamisensa tarkka päivämäärä ei ollut selvä. Tarkemmat tiedot Saidin vapauttamisesta on pidetty salassa hänen ja hänen perheensä suojelemiseksi, sillä he ovat edelleen vaarassa. Saidin jalka on amputoitu ja hänellä on siinä proteesi. Hän on naimisissa ja hänellä on kuusi pientä lasta.

Saidin vapauttamista edelsi viikkoja kestänyt diplomaattien harjoittama painostus. Yhdysvaltain ja Italian diplomaatit kävivät tapaamassa Saidia vankilassa viime viikolla ja tarjosivat hänelle turvapaikkaa. Diplomaattien lähdettyä Said siirrettiin toiseen huoneeseen, jossa kolme Afganistanin viranomaista yritti jälleen pakottaa hänet luopumaan uskostaan. He lupasivat vapauttaa hänet vankilasta 24 tunnissa, jos hän suostuisi tekemään niin. Hän kieltäytyi siitä ja hänet lähetettiin takaisin selliinsä.

Hän kirjoitti kirjeessään: "Sanoin heille, etten voi olla islaminuskoinen. Minä olen Jeesuksen Kristuksen palvelija. He tönivät minua melko lailla. Kieltäydyin noudattamasta heidän vaatimuksiaan."

Eräs afganistanilainen lähde ylisti kansainvälisen yhteidön ponnisteluja asiassa: "Meistä tuntuu, että Saidin vapauttaminen paljastaa, että kun monet, monet ihmiset yhdessä yrittävät saada aikaan oikeutta sellaisissa tapauksissa kuin ystävämme Said Musan tapaus, hyviä asioita voi tapahtua, vaikka se näyttäisikin mahdottomalta. Afganistanin ulkopuolella asuvien ihmisten ääniä, jotka ovat painostaneet Afganistanin hallitusta ja kansainvälisiä diplomaatteja, on kuultu."

Lähde lisäsi: "Kun paikallisseurakunnat ja kansainväliset organisaatiot ajavat uskonsa takia vainottujen asiaa, heillä on voimaa muuttaa asioita". Hän ilmaisi kuitenkin turhautuneisuutensa sen johdosta, että Musan vapauttamisprosessi oli niin hidas. Hän oli ollut vankilassa 31.toukokuuta 2010 lähtien. Samoin hän oli turhautunut ihmisoikeuksien ja uskonnonvapauden puuttumsesta Afganistanissa.

Lähde jatkaa: "Kaikki tämä yhdeksän kuukautta kestänyt taistelu hallitusta vastaan paljastaa, että uskonnonvapauden kannalta on tilanne pahempi kuin koskaan. Se on hyvin surullista ja masentavaa senkin jälkeen, kun kansainväliseltä yhteisöltä on saatu apua jopa lähes kymmenen vuoden ajan."

Toinen kristitty nimeltään Shoib Assadullah, 23, on edelleen vankilassa Afganistanissa ja hänen henkensä on koko ajan vaarassa, sillä hänkin on saanut kuolemantuomion luopumuksesta.
Church in Chains


AFGANISTAN: Said Musaa uhkaa kuolemantuomio

Afganistanilaista kristittyä Said Musaa uhkaa kuolemantuomio luopiosyytteiden takia. Hän on saanut maailmanlaajuista huomiota helmikuun alussa, kun BBC, the Sunday Times ja the New York Times raportoivat hänen tapauksestaan. Median selonteoissa väitettiin, että Saidia uhkasi teloitus välittömästi ja että Afganistanin preisdentti Hamid Karzai oli vastustanut liittolaistensa , mm. USA:n ja Ison-Britannian painostusta puuttua asiaan.

Said on ollut vankilassa aina pidätyksestään asti, joka tapahtui toukokuussa 2010 Afganistanin television lähetyksen jälkeen, jossa oli video kristittyjen jumalanpalveluksista Afganistanissa. Said on ollut kristitty kahdeksan vuoden ajan. Hänen jalkansa on amputoitu ja hänellä on jalkaproteesi (hän astui miinaan ollessaan Afganistanin armeijassa). Said on naimisissa ja hänellä on kuusi pientä lasta.

RUKOILLAAN...että Said saisi tuntea edelleen Jumalan läsnäolon kanssaan vankilassa ja että hän säästyisi kuolemantuomion täytäntöönpanolta.

AFGANISTAN: Taliban vapauttaa kahdeksan korealaista panttivankia

Taliban on vapauttanut tänään kahdeksan eteläkorealaista panttivankia. Eilisen tiedotuksen mukaan Etelä-Korean hallitus ja Taliban ovat päässeet sopimukseen asiasta.
Ensin vapautettiin kolme naispuolista panttivankia -- Han Ji-young (34-vuotias), Lee Jung-ran (33) ja An Hye-jin (31). Naiset, joiden päät oli peitetty perinteisillä huiveilla, vapautettiin lähellä Ghaznin kaupungin rajaa. Nämä kolme, joiden sanottiin olevan hyvässä kunnossa, itkivät, kun heidät luovutettiin Punaisen ristin kansainvälisen komitean virkailijoiden huostaan.
Heimovanhin Haji Zahir, joka on toiminut välittäjänä korealaisten vapauttamisyrityksissä, sanoi, että hän ja kaksi muuta vanhinta olivat matkustaneet tavatakseen Talibanin edustajat ja tuodakseen naiset autolla Ghazniin. Myöhemmin vapautettiin myös viiden panttivangin ryhmä (neljä naista ja yksi mies) Punaisen ristin huostaan. Taliban on lausunut, että loput 11 panttivankia vapautetaan lähipäivinä.
Panttivankien kotimaassa Etelä-Koreassa sanoi Saemmul-kirkon pastori: "Perheet iloitsevat uutisista. Heillä on nyt kiire tiedottaa perheidensä jäsenille ja ystäville uutiset vapauttamisista". Panttivankien perheiden edustaja Cha Sung-min sanoi: "Tiesimme, että neuvotteluprosessi oli kääntymässä hyvään suuntaan, mutta emme kuvitelleetkaan, että se tapahtuisi näin pian...kun ilmoitus saapui, täällä oli valtava hälinä, kun kaikki halailivat toisiaan".
Tämä 23 kristityn ryhmä oli matkustanut Afganistaniin heinäkuussa tehdäkseen avustustyötä kouluissa ja sairaaloissa. Heidät siepattiin 19.heinäkuuta Kabulista Kandahariin matkalla olleesta bussista. Ryhmän johtaja, 42-vuotias pastori Bae Hyung Kyu ammuttiin kuoliaaksi kuuden päivän kuluttua ja toinen miespuolinen panttivanki Shim Sung-min (iältään 29) tapettiin 31.heinäkuuta. Taliban vapautti kaksi naispuolista panttivankia, Kim Ji Nan (32) ja Kim Kyong Jan (37) kaksi viikkoa sitten. (BBC/Korea Times/Reuters)
YLISTYS JUMALALLE ...näistä hyvistä uutisista ja rukoilkaamme, että loppujenkin panttivankien vapauttaminen etenee viivytyksittä.



Church in Chains Afganistanin panttivankien tilanne 14.8.2007


Taliban vapauttaa kaksi naispanttivankia


Taliban vapautti eilen kaksi 21:stä korealaisesta kristitystä, joita on pidetty panttivankeina jo kolme viikkoa. Nämä kaski naista, Kim Ji Na, 32 ja Kim Kyong Ja, 37 vapautettiin heimon johtohenkilön huostaan, joka kuljetti heidät etukäteen sovittuun paikkaan Ghaznin maakunnassa, jossa heidät luovutettiin kansainvälisen Punainen puolikuu -järjestön edustajille. Naiset itkivät heitä luovutettaessa.
Naiset vietiin Amerikan sotilastukikohtaan Ghaznin kaupungissa, jossa heille suoritettiin lääkärintarkastus -- molempien sanotaan olevan sairaita, mutta tarkempia tietoja asiasta ei ole annettu.
Talibanin edustaja sanoi: "Olemme vapauttaneet naiset hyväntahdon eleenä toivoen, että Korean hallitus auttaa varmistamaan sen, että Afganistanin hallituksen vangitsemat Talibanit voivat palata takaisin turvallisesti...pallo on nyt Korean käsissä. Heidän on vaihdettava Taliban-vangit korealaisiin panttivankeihin."
Kaikki Etelä-Korean tärkeimmät televisiokanavat keskeyttivät normaalit lähetyksensä uutisoidakseen näiden panttivankien vapauttamisesta. Presidentti Roh Moo Hyun kiitti uutisista ja kehotti hallitustaan "yrittämään kaikin tavoin, että loput panttivangeista vapautettaisiin nopeasti".
"Olen niin onnellinen, että sisareni on vapautettu", sanoi Kim Ji Nan veli Kim Ji Woong, 35, erään kansallisessa televisiossa näytetyn uutiskonferenssin aikana, joka oli kuvattu Sammulin presbyteerisessä kirkossa Bundangissa, Etelä-Koreassa (panttivankien kotiseurakunnassa). "Mutta me ajattelemme raskain sydämin muita panttivankeja".
Toisen vapautetun panttivangin, Sun Yun-jan äiti sanoi, että oli vaikeaa olla onnellinen näistä vapauttamisista. "kaksi on tullut takaisin ruumiina, kaksi palaa sairaina -- olen hyvin pahoillani vielä jäljellejääneiden 19 panttivangin perheenjäsenten puolesta...sydämeni on pikemminkin hyvin raskas kuin onnellinen" (Chosun llbo, BBC, New York Times)
KIITOS JUMALALLE... siitä, että Kim Ji Na ja Kim Kyong Ja vapautettiin turvallisesti. Rukoilkaa, että loputkin panttivangit vapautettaisiin pian ja turvallisesti. Muistakaa myös kaikkien panttivankien perheitä Etelä-Koreassa.




AFGANISTAN: Taliban tappoi toisen panttivangin


31.7.2007

Taliban-sieppaajat ovat tappaneet jo toisen panttivangin Afganistanissa. Afganistanin poliisi löysi tänään Shim Sung-minin ruumiin tien viereltä Arzoosta, noin 80 km:n päässä paikasta, josta 18 naisen ja viiden miehen ryhmä siepattiin kaksitoista päivää sitten bussista.
Shim Sung-min, 29, työskenteli tietotekniikka-alalla ja hän oli matkustanut Afganistaniin lyhyelle vierailulle eteläkorealaisen Bundangin Sammulin presbyteerisen kirkon nuorten ryhmän mukana.
"Elleivät Kabulin hallintoviranomaiset ja Korean hallitus vastaa myönteisesti vaatimukseemme Taliban-vankien vapauttamisesta huomiseen puoleenpäivään mennessä, alamme tappaa lisää panttivankeja", Talibanien puhemies Qari Mohammad Yousuf kertoi Reutersille puhelimessa tuntemattomasta paikasta.
Delegaatio, joka käsitti heimojohtajia, mullaheita ja parlamentin edustajia on neuvotellut Talibanin kanssa viime päivinä yrittäen saada aikaan panttivankien vapauttamisen.
Samanaikaisesti Al-Jazeeran televisiokanava näytti epävarmaa todistusaineistoa, jonka he sanoivat olevan eteläkorealaisista panttivangeista. Noin seitsemän islamilaisen lain mukaan Talibanin pakottamana hunnutetun naispanttivangin nähtiin hapuilevan pimeässä silmät kiinni tai ilmeettöminä maahan tuijottaen. Panttivangit eivät puhuneet, kun heitä kuvattiin käden varassa kameralla.
Monet panttivankien sukulaisista ovat kokoontuneet kotiseurakuntaansa tukemaan toinen toisiaan ja seuraamaan uutislähetyksiä paikallisesta televisiosta. Seo Jeung-baella on kaksi aikuista lasta panttivankien joukossa -- tytär, joka on sairaanhoitaja ja poika, joka on parturi. "He eivät lähteneet Afganistaniin taistelemaan. Vetoamme teihin, ettei tulisi enää lisää uhreja", sanoi Seo. (Reuters/New York Times/BBC)


BMB:t (Believers from a Muslim background=muslimitaustaiset uskovat) elävät varjoissa

He elävät epävarmassa tyhjiössä, jatkuvassa epävarmuudessa siitä, seurataanko heitä—missä he asuvat, missä he tekevät ostoksensa, missä he käyvät töissä, kenen kanssa he keskustelevat—koska he ovat kuulleet Jeesuksen kutsun "Seuraa minua".

Tällainen on BMB:n maailma. Kun he aikaisemmin kuuluivat enemmistökulttuuriin ja elivät jokapäiväistä elämäänsä turvallisesti, he olivat nyt joutuneet hyvin haavoittuvaan asemaan—he herättivät epäluuloa, heidän oma perheensä ja yhteisönsä hyljeksikin ja jopa vihasi heitä nyt.

Heitä kutsutaan kautta muslimimaailman yksinkertaisesti vain luopioiksi,
koska he ovat luopuneet islamista. Tämä sana on hyvin merkityksellinen, koska uskosta luopumista pidetään suurimpana syntinä, mihin muslimi voi syyllistyä. Muslimilaki (sharia) säätääkin, että tervejärkinen aikuinen mies, joka luopuu islamista, on tapettava.

Sen takia BMB:t elävät varjoissa ja monien kohdalla voidaan heidän kokemuksensa kiteyttää Christian Solidarity Worlwiden äskettäisen raportin otsikon sanoihin: Ei mitään paikkaa, jota voisi kutsua kodiksi.

"Useimpien kristinuskoon kääntyneiden uusi uskoo tulee ilmi, kun he tuovat kotiin kristillistä kirjallisuutta, käyvät seurakunnassa ja kun heidän elämänsä muuttuu. Perheen reaktion ensimmäinen vaihe islamista luopumiseen on olla piittaamatta siitä ja vaieta siitä..."

Kun perhe ei kykene enää salaamaan häpeäänsä yhteiskunnan silmiltä, heidät pakotetaan korjaamaan tuo "pahuus". Jos syyllinen jätetään rankaisematta, ryhtyvät muut yhteisön jäsenet korjaamaan asiaa. Miten tuo "vääryys" sitten oikaistaan, vaihtelee eri maissa, mutta vähin rangaistus on perheestä häätäminen.

Tällä tavoin BMB:istä tulee ulkopuolisia—epätoivottuja muukalaisia omissa maissaan. Heitä kohdellaan kuin ulkomaalaisia, ja vielä pahemmin: kuin umman (islamilaisen yhteisön) pettureita."

Jos haluat tukea turvatalon rakentamista näille islamista kristinuskoon kääntyneille, voit lähettää rahaa seuraavaan osoitteeseen: CCFC, PO Box 10447, Glenageary, Co. Dublin Ireland
ja esim. seuraavan tekstin: I enclose __________ euros to help furnish the House of Refuge for BMBs in Egypt.


Veli Josephin haastattelu

Minkälainen on perhetaustasi?
Sain muslimikasvatuksen Egyptissä, mutta perheeni ei ollut uskonnollinen. Isäni erosi äidistäni, kun olin lapsi ja koska hänen työnsä (paikallishallinnossa) edellytti matkustusta, sain viettää aikaa eri kaupungeissa. Jokaisella paikkakunnalla minut lähetettiin kristittyjen ylläpitämään yksityiskouluun, niin että varttuessani muodostui minulle se käsitys, että kristityt ovat hyviä ihmisiä ja lisäksi kaikki koulukaverini olivat kristittyjä.

Miten sinusta tuli kristitty?
Päätin ruveta kristityksi, kun olin opiskelemassa yliopistossa. Vietin paljon aikaa erään nuoren kristityn seurassa, joka kykeni kumoamaan tärkeimmät argumenttini kristinuskoa vastaan; Raamattu on turmeltunut kirja, kristityt palvovat kolmea jumalaa, Jeesus syntyi Jumalan ja Marian välisestä fyysisestä suhteesta.

Sen jälkeen, kun olin kääntynyt kristinuskoon, ajattelin (niinkuin tuhannet muutkin BMB:tajattelevat), että olin ainoa ihminen maailmassa, joka oli jättänyt islamin ja kääntynyt kristinuskoon. Koin olevani kovasti eristyksissä joutuessani vastaamaan tällaisiin kysymyksiin kuin: Mitä sanon perheelleni ja suvulleni? Miten voin löytää aviovaimon, jolla on sama usko kuin minulla? Mihin kirkkoon menen?

Miten kasvoit kristillisessä uskossasi?
Eräs liiketuttavani kutsui minut erääseen helluntaiseurakuntaan, jossa oli herätyskokous (en edes tiennyt, mitä herätys tarkoittaa!). Menin sinne hänen kanssaan ja huomasin sen olevan täysin erilaista kuin mitä olin koskaan ennen kokenut. Puhuja lainasi Jooel 3:10:tä "Sanokoon heikko 'minä olen sankari'" ja minusta tuntui, että hän puhui juuri minulle. Olin opetellut tämän jakeen ulkoa, koska tunsin itseni heikoksi ja ihmettelin, kuinka voisin olla vahva.

Aloin käydä eräässä rukouskokouksessa, joka kokoontui joka ilta kello 22:sta puoliyöhön ja aloin todella kasvaa. Sitä muistellessani huomaan, että sitä ennen vain tiesin Jeesuksesta, mutta nyt aloin tuntea Jeesusta.

Myöhemmin tapasin erään hyvin vanhurskaan pastorin, joka johti tunnettua seurakuntaa Kairossa. Hän "adoptoi" minut ja ohjasi ja opetti minua. Hän kastoi minut ja auttoi minua aloittamaan palvelutyön, joka saavutti muslimeja sanomalla Jeesuksesta ja ohjasi ja opetti muslimeja, jotka uskoivat Jeesukseen.

Miksi sinut sitten pidätettiin?
Egyptin salainen poliisi sai tietää toiminnastani ja he pidättivät minut (muiden islamista kristinuskoon kääntyneiden kanssa). He tiesivät, että minä olin johtaja ja niin he kohtelivat minua väkivaltaisesti. Tähän kidutukseen kuului sähköshokkeja (jossa elektrodit kiinnitettiin sukupuolielimiin, jolloin sähköshokki aiheuttaa hirveää tuskaa). He ripustivat minut myös riippumaan katosta pitkiksi ajoiksi.

Tiesitkö, että jotkut ihmiset rukoilivat puolestasi?
Eräänä päivänä vankilan komentaja kutsui minut toimistoonsa ja näytti minulle kuusi säkillistä kirjeitä, jotka oli lähetetty ulkomailta! Sitten hän poltti kirjeet meidän silmiemme edessä. Vankila tarjosi kuitenkin uusia mahdollisuuksia, sillä siellä voin jakaa sanomaa Jeesuksesta joillekin huumeiden salakuljettajille ja ylistys Herralle, joistakin tulikin kristittyjä juuri siellä vankilassa!

Mitä tapahtui, kun pääsit vapaaksi?
Hylkäsin muutaman kutsun lähteä Amerikkaan, koska tunsin, että Jumala kehotti minua jäämään Egyptiin. Menin naimisiin Maryn kanssa vuosi vapautumiseni jälkeen ja aloitin oman neuleyrityksen. Seuraavat kuusi vuotta käytin evankeliointityöhön ja muslimien opettamiseen ja ohjaamiseen ja olin mukana myös turvatalon perustamisessa, jossa ihmiset voisivat asua jonkin aikaa. Vaimoni Mary on fanaattisesta muslimiperheestä, joka oli kirjaimellisesti heittänyt hänet kadulle, kun hänestä tuli kristitty. Autoin myös näitä uusia BMB:tä [BMB=Believer from a Muslim Background=muslimitaustainen uskova] aloittamaan omat pienet yritykset (minä sain potkut kolmesta eri työpaikasta, koska olin BMB).

Onko nykyään mielestäsi helpompaa (verrattuna 1990-luvun alkuun) hylätä islam?
Ilman muuta on. Ensiksikin on yhä enemmän niitä, jotka ovat lähteneet sille tielle eikä hallitus voi vangita heitä kaikkia! Seurakunnat tuntevat nykyään tilanteen paljon paremmin ja ovat varustautuneet paremmin toivottamaan BMB:t tervetulleiksi kuin aikaisemmin. Uskon myös, että islamin ote kannattajistaan on nykyään heikompi kuin ennen. Muslimit kyseenalaistavat uskonnollisia opetuksia paljon enemmän kuin aikaisemmin ja media, mm. satelliittitelevisiot ja internet, helpottavat keskustelun käymistä.




EGYPTI: Yli 25 tapettu Kairon väkivaltaisissa yhteenotoissa

Church in Chains 10.10.2011

Vähintään 25 ihmistä tapettiin eilen (sunnuntaina 9. lokakuuta) kristittyjen mielenosoituksessa Kairossa, joka pidettiin erään seurakuntarakennuksen tuhoamisen johdosta, joka tapahtui Aswanin maakunnassa sunnuntaina 30. syyskuuta (Valokuva Moahmmed Hossam/AFP)

Tuhannet ihmiset, joista suurin osa oli koptikristittyjä liittyi pohjois-Kairon Shuba-alueelta lähteneeseen marssiin kohti Maspero-aukion TV-rakennusta. He vaativat sotilashallintoa erottamaan Aswanin hallinnollisen johtajan ja syyttivät valtion TV:tä antikristillisen kiihotuksen lietsomisesta.

Muslimiyhteisön jäsenet tukivat Kairon mielenosoitusta, joka oli osa samanaikaisia mielenosoituksia, joita pidettiin Aleksandriassa, Luxoriss, Wenassa, Minyassa ja Beni Suefissa. Sen lisäksi, että mielenosoituksella pyrittiin kiinnittämään huomiota Aswanin seurakuntaa vastaan tehtyyn hyökkäykseen, mielenosoituksessa vaadittiin vähemmistöuskoviin kohdistuneiden hyökkäysten tutkinnan saattamista loppuun tehokkaasti ja uuden, jo aikaisemmin ilmoitetun seurakuntarakennusten rakentamista koskevan uuden lain lopullista hyväksymistä, jotta näiden hyökkäysten määrää saataisiin vähennettyä.

Mielenosoittajat sanoivat, että jo ennen turvallisuusjoukkojen hyökkäystä heitä vastaan hyökkäsi siviiliasuisia henkilöitä. Paikallislähteiden mukaan piirittivät turvallisuusjoukot mielenosoittajat ja hyökkäsivät heitä vastaan heti, kun he olivat saapuneet TV-rakennukselle Kairon Masperon esikaupungissa. Itse rakennuksen sisälläkin hakattiin mielenosoittajia. Useimmat loukkaantuneet olivat saaneet ampumahaavoja; muita uhreja oli pahoinpidelty ankarasti. Monet kuolivat tai saivat vakavia vammoja, kun turvallisuusjoukkojen jäsenet ajoivat tahallisesti 150,000 ihmisen vahvuisen joukon päälle panssariajoneuvoilla.

Vakava kehitys tapahtumissa oli se, että hyökkäyksen tapahtuessa raportoidaan turvallisuusjoukkojen sulkeneen väkivalloin ainakin kaksi itsenäistä mediakeskusta valtion television yllyttäessä katsojia lähetyksessään samanaikaisesti "koptilaismielenosoittajia" vastaan. He väittivät mm., että turvallisuusjoukot olisivat suojelleet valtion TV-rakennusta "vihaisilta" kopteilta, että muka aseistautuneet mielenosoittajat olisivat tappaneet yhden sotilaan ja vahingoittaneet 20 muuta, että asialla olivat "ulkomaiset intressit" ja kehottivat ihmisiä lähtemään kaduille armeijaa "suojelemaan". Ehkä juuri tämän seurauksena havaittiin myöhemmin siviilipukuisia turvallisuusjoukkojen seassa, kun ne hyökkäsivät mielenosoittajia vastaan ja Kairon koptisairaala, jonne suurin osa kuolleista ja haavoittuneista vietiin, joutui matkalla muslimi-iskulauseita laulavan miesryhmän kaksituntisen hyökkäyksen kohteeksi.

Muslimiyhteisön reaktio on ollut jakautunutta. Jotkut maltilliset muslimit ovat auttaneet ja puolustaneet kristittyjä, mutta radikaalimmat muslimit ovat pysäytelleet kuljettajia kysyäkseen ovatko he kristittyjä ja rikkoneet sen jälkeen kristittyjen autojen ikkunoita ja autoja. On saatu myös raportteja eteläisten maakuntien kristityihin kohdistuneesta väkivallasta.

HYÖKKÄYKSET LISÄÄNTYVÄT KOKO AJAN

Syyskuun 30. päivän hyökkäyksessä, josta eilinen mielenosoitus sai alkunsa, 3000:n vahvuinen ääri-islamistijoukkio hävitti Mar Gerges -kirkkoa Aswanin Elmarenabin kylässä ja tuhosi lopuksi sen jäännökset. Joukkio hyökkäsi myös neljään kotiin kirkon lähellä ja kahteen kristittyjen omistamaan liikkeeseen.

Toukokuussa kuoli kaksitoista ihmistä Kairon koptilaisiin kirkkoihin tehdyissä hyökkäyksissä. Maaliskuussa kuoli kolmetoista ihmistä muslimien ja koptien välisissä yhteenotoissa Tahririn aukiolla. (BBC, CSW, Compass Direct, Open Doors)


EGYPTI:

Kevät 2010

Miksi Egypti vainoaa kristittyjä?

Keskiviikkona 6. tammikuuta 2010 kuusi koptikristittyä ja muslimihenkivartija tapettiin kirkon ulkopuolella Nagaa Hammadissa Egyptissä. Hyökkääjät ampuivat uhrit kirkon ulkopuolella ajaneesta autosta heidän lähtiessään jouluaaton messusta (joulua vietetään Egyptissä 7. Tammikuuta). Hyökkäys tapahtui sen jälkeen, kun koptipappia, piispa Kirillosia oli uhattu useasti. Kolme muslimiestä pidätettiin kaksi päivää myöhemmin ja heitä syytetään murhasta.

Ampumavälikohtaus on aiheuttanut koptien protesteja sekä Egyptissä että ulkomailla.

Egyptin hallitus reagoi hyökkäykseen uutispimennyksellä ja poliisi pidätti lähes 100 koptinuorta. Viimeksi mainitun tarkoituksena on antaa vaikutelma tasapuolisuudesta. Monet näistä nuorista ovat kertoneet, että Egyptin turvallisuuspoliisi kidutti heitä—sähköshokeilla sukupuolielimiin— koska se halusi heidän syyttävän piispa Kirillosia protestien järjestämisestä murhien takia. Vielä helmikuun lopulla oli 15 koptinuorta pidätettynä, vaikka Egyptin oikeusministeri lupasi Kairon protestien jälkeen vapauttaa heidät.

Tätä samaa taktiikkaa, jossa pidätetään sekä viattomia kopteja että muslimiepäiltyjä, on käytetty monissa aikaisemmissa tapauksissa, joissa kopteja vastaan on hyökätty. Viattomia kopteja käytetään usein ikäänkuin "panttivankeina", kun yritetään taivutella koptiuhreja, etteivät he vaatisi syytteitä hyökkääjiä vastaan. Egyptin hallitus on yrittänyt kovasti esittää hyökkäyksen yksittäisenä rikollisena välikohtauksena ja on ryhtynyt ennennäkemättömiin toimenpiteisiin antaessaan lähettiläilleen ohjeet yrittää vaikuttaa maailman mielipiteeseen, niin että se hyväksyisi tällaisen kannan ja olisi piittaamatta koptien protesteista.

Egyptin asukkaista muodostavat kristityt, jotka ovat enimmäkseen koptiortodokseja, 10%.

Viimeisimmät hyökkäysten pitkässä sarjassa...

Nagaa Hammadin hyökkäys on viimeisin pitkässä hyökkäysten sarjassa koptikirkkoa vastaan, jota on jatkunut jo 40 vuoden ajan. Viimeisimmät hyökkäykset:

9.2.2010 Malak Saad ammuttiin kuoliaaksi koptien alueen ulkopuolella Tetan kylässä Menoufian maakunnassa. Poliisi sinetöi kylän välittömästi ammuskelun jälkeen ja Egyptin hallitus totesi myöhemmin, että poliisivartija oli ampunut Malakin vahingossa. Kuitenkin Malakin sukulainen kiistää tämän version ja toteaa, että poliisivartija oli vaihtanut muutaman sanan Malakin kanssa ennenkuin ampui hänet lyhyeltä etäisyydeltä.

16.9.2009 Muslimihyökkääjä Osama Araban puukotti 63-vuotiasta koptikristittyä Abdo George Younania yhdeksän kertaa, jonka jälkeen hän mestasi hänet tämän kaupan ulkopuolella Kairon pohjoispuolella olevassa kylässä. Hyökkääjä ajoi sitten moottoripyörällään hyökkäämään kahden muun kylän kristittyjen kimppuun. Abdon hautajaisissa surijat kantoivat julisteita, joissa luki: "Missä olet, hallitus? Terroristit aikovat tappaa meidät."

Pahin väkivaltainen hyökkäys tapahtui 2.1.2000 El-Koshehin kylässä Sohagin maakunnassa Etelä-Egyptissä. Kaksikymmenätyksi koptikristittyä tapettiin kolme päivää kestävässä mellakassa. Vaikka 89 muslimia pidätettiin ja sai syytteet, kaikki vapautettiin myöhemmin.

Vuosien 1972 ja 2009 välillä on tapahtunut ainakin 120 virallisesti dokumentoitua väkivallantekoa kopteja kohtaan, mikä osoittaa, että valtio ei ole pystynyt käsittelemään riittävän tehokkaasti uskonnollista fanatismia.

Kristittyjen tyttöjen kidnappaukset

Monet kristityihin kohdistuneet hyökkäykset ovat tapahtuneet, kun paikalliset muslimit ovat epäilleet kristittyjen vievän luvatonta korjausmateriaalia kirkkorakennuksiin tai käyttävän kotejaan jumalanpalveluksiin. Kristittyjen on hyvin vaikea saada hallitukselta lupaa rakentaa tai korjata kirkkojaan.

Monet Egyptin kristityistä perheistä elävät jatkuvassa pelossa, että heidän teini-ikäiset tyttärensä kidnapataan. On tavallista, että tyttö huumataan ja sitten siepataan. Kun hän herää, hänen henkeään uhataan välittömästi ellei hän käänny islaminuskoon. "Kääntymisensä" jälkeen hänet naitetaan muslimimiehelle, joka on järjestänyt hänen kidnappauksensa. Kristityt protestoivat sitä vastaan, että Egyptin poliisi ei toimi sellaisissa tapauksissa oikein. Usein poliisi ei toimi mitenkään, kun tällaisista kidnappauksista ilmoitetaan. Jos tytön perhe kuitenkin onnistuu pelastamaan hänet, tarttuu poliisi ripeästi toimiin ja yrittää palauttaa tytön muslimi-"aviomiehelle".

Marraskuussa 2009 julkaistu Christian Solidarity Internattionalin ja Coptic Foundation for Human Rights -järjestön raportissa on dokumentoituna kymmeniä tällaisia tapauksia, jotka kaikki noudattavat tätä samaa kaavaa.

"Jokaisella on oikeus vaihtaa uskontoa"

Egyptin hallitus on allekirjoittanut yleisen Ihmisoikeusjulistuksen, joka takaa oikeuden vaihtaa uskontoa. Kukaan egyptiläinen ei ole kuitenkaan onnistunut vaihtamaan uskontoaan (mikä ilmoitetaan kansallisessa henkilökortissa) virallisesti islaminuskosta kristinuskoon, vaikka kristittyjen on helppo vaihtaa halutessaan islaminuskoon.

Maher El-Gohary (56) hylkäsi islamin tullakseen kristityksi yli 35 vuotta sitten. Siitä lähtien hän on elänyt muslimin henkilöllisyystodistuksen varassa. Hän vei asian oikeuteen vuonna 2008 saadakseen virallisesti muutettua uskontonsa islamista kristinuskoksi. Hän haluaa tyttärensä Dinan (15), joka on kasvatettu kristityksi, voivan saada taatusti kristityn henkilällisyystodistuksen, kun hän täyttää 16. Dinaa pidetään virallisesti muslimina, koska hänen isänsä kristillistä uskontoa ei tunnusteta. Maher ja Dina ovat asuneet piilossa siitä alkaen, kun asia vietiin oikeuteen, koska heitä on uhkailtu. Maherin juttu hylättiin kesäkuussa 2009, vaikka hänellä oli esittää todistus kääntymisestään. Maherilta ja Dinalta on evätty Egyptistä pois muuttaminen.

Mitä sinä voit tehdä

On tärkeää, että Egyptin hallitusta muistutetaan jatkuvasti siitä, että sen allekirjoittama YK:n ihmisoikeuksien julistus velvoittaa sitä. Ilmaise huolestumisesi kristittyjen tilanteesta Egyptissä ja pyydä Egyptin hallitusta edistämään uskonnonvapautta ja suojelemaan kristittyjä hyökkäyksilä. Aloita viestisi sanoilla Your Excellency ja päätä se sanoilla Yours respectfully.
President Mohammad Hosni Mubarak,
Abedine Palace, Cairo, Egypt
tai email: info@embegyptireland.ie
tai Egyptin Suomen suurlähetystöön




EGYPTI -- Kidnappausten vaara

Laurence Wagih Emil on 15-vuotias kristitty tyttö, joka asuu El-Mahala el-Kobrassa, 100 km Egyptin pääkaupungista Kairosta pohjoiseen.
Maanantaina 2. lokakuuta hän astui paikallisbussiin mennäkseen koulutunnille. Bussissa oli ennestään neljä miestä. Laurence huomasi kuljettajan poikkeavan bussin normaalilta reitiltä ennenkuin joku tarttui häneen takaapäin ja painoi kätensä hänen suulleen. Laurence palasi tajuihinsa pimeässä huoneessa, jossa oli hänen lisäkseen neljä miestä ja nainen (joka hakkasi häntä) Kairon eteläisessä kaupunginosassa Helwanissa.
Sillä aikaa Laurencen isä Wagih Emil sai useita uhkauksia tekstiviesteinä kännykkäänsä. Ottakaa mukaanne loputkin tyttäristänne ja lähtekää kaupungista tai muuten menetätte heidät yksi toisensa jälkeen." luki eräässä näistä tekstiviesteistä. Tyttö ei näytä omaksuvan islamia helpolla, mutta kyllä hän varmasti islamiin kääntyy." Eräässä toisessa tekstiviestissä uhkailtiin raiskauksella: Jos kieltäydytte [muuttamasta pois kaupungista], voimme lähettää hänet takaisin rouvana."
Laurencen onnistui kuitenkin paeta seuraavana iltana [tiistaina 3.10.] hänen sieppaajiensa ollessa illallisella Ramadanin päättymisen kunniaksi. Hän pääsi takaisin perheensä hoiviin Helwanin poliisiasemalla. Heidän oli pakko odottaa 1.00 - 4.00 aamuyöllä, kun poliisi huumasi hänet ja valmisti lausunnon, joka hänen oli allekirjoitettava, jossa hän totesi tavanneensa miespuolisen ystävänsä Kairossa ja viettäneensä yön miehen kotona. "Olemme saaneet tyttäremme takaisin vahingoittumattomana. Se on kaikkein tärkeintä. Me teemme, mitä valtion turvallisuusviranomaiset käskevät meidän tehdä." sanoi Laurencen isä. (Compass Direct)
Kaikki tällaiset tapaukset eivät pääty onnellisesti. Kaksitoista alle 21-vuotiasta kristittyä tyttöä on kadonnut vuoden 2006 aikana. Useimmissa virallisissa asioissa on 21 vuotta lain vaatima alaikäraja Egyptissä.
Heidi Salib, joka oli Church in Chains -lehden kansikuvassa kaksi vuotta sitten (jolloin hän oli 17-vuotias), kun hänet oli myös siepattu. Vaikka Egyptin poliisi on koko ajan tiennyt hänen olinpaikkansa Shoubaran kaupunginosassa Kairossa, se ei ole tehnyt mitään hänen pelastamisekseen.
KIITOS HERRALLE ... siitä, että Laurence pääsi turvallisesti takaisin perheensä luo. Rukoilkaamme Jumalan varjelusta kaikille Egyptin kristityille tytöille.


ERITREA


Rakkaat kanssarukoilijat,
...haluan jakaa nämä hyvät uutiset Eritreasta mahdollisimman nopeasti kanssanne, koska tiedän, että monet teistä olette rukoilleet uskollisesti Helen Berhanen puolesta jo jonkin aikaa.
Ylistys Herralle rukousvastauksesta!
David
CHURCH IN CHAINS UUTISKIRJE ERITREASTA 2. MARRASKUUTA 2006

Helen Berhane on vapautettu vankilasta!

Eritrealainen gospellaulaja Helen Berhane, joka on ollut vankilassa toukokuusta 2004 asti, vapautettiin vankilasta aikaisemmin tällä viikolla ja on palannut takaisin perheensä pariin Eritrean pääkaupunkiin Asmaraan. Hän joutuu edelleen käyttämään pyörätuolia jalkavammojen takia, jotka hän sai vankilassa pahoinpitelyiden seurauksena. Näiden jalkavammojen takia Helen joutui kolmeksi päiväksi sairaalaan viime kuussa. 31-vuotiaan Helenin kerrotaan olevan hyvillä mielin huolimatta vankilakokemuksistaan. Eräs hänet tavannut henkilö sanoi: "Hänen kasvonsa loistivat kirkkaasti ja hän ylisti Jumalaa."
Helen joutui kärsimään kaksi vuotta Eritrean vankiloissa, jonne hänet lähetettiin pian sen jälkeen, kun hän oli julkaissut gospelalbumin. Hän kieltäytyi useaan otteeseen allekirjoittamasta asiakirjaa, jossa hän sanoutuisi irti uskostaan. Tri Berhane Asmelash (Release Eritrean johtaja) totesi tänään antamassaan julkilausumassa: "Olen syvästi helpottunut kuullessani, että Helen on lopultakin vapautettu vankilasta. Haluaisin kiittää kaikkia niitä viranomaisia, jotka ovat olleet mukana tekemässä tätä humaania ratkaisua ja toivon, että tämä ulottuisi koskemaan myös jäljelläolevia vankeja, jotka on vangittu omantunnonsyistä." (Tiedot Release Eritrea -järjestöltä)
KIITTÄKÄÄMME JUMALAA... Helenen vankilasta vapautumisesta ja rukoilkaamme, että Hän parantaa Helenen ruumiin ja täyttää kaikki hänen tarpeensa.
Christian Concern for Freedom of Conscience (CCFC)

23.10.2006 Helen Berhane takaisin vankilaan sairaalassaolon jälkeen


Eritrealainen gospellaulaja Helen Berhane on palautettu takaisin vankilaan vietettyään kolme päivää sairaalassa aikaisemmin tässä kuussa. 31-vuotias Helen vietiin Halibetin sairaalaan Eritrean pääkaupungissa Asmarassa vakavien jalkavammojen takia.
Hänen vammansa johtuivat pahoinpitelyistä, joita hän on joutunut kärsimään ollessaan vangittuna metallisessa kontissa siitä lähtien, kun hänet vangittiin toukokuussa 2004. Helen on kieltäytynyt useaan otteeseen allekirjoittamasta paperia, jossa hän kieltäisi uskonsa ja lupaisi olla osallistumatta seurakunnan toimintaan.
Helen on Kidane Mehrete -seurakunnan jäsen. Hänet on nyt siirretty takaisin Mai-Serwan sotilasleirille ja hän kykenee jo kävelemään kepin tukemana.
Vankilassaoloaikanaan Heleniä kerrotaan pidetyn pitkiä ajanjaksoja konteissa ja Mai-Serwa -sotilasleirin maanalaisissa selleissä. Useita raportteja on saatu siitä, että kristityt joutuvat kärsimään sellaisissa olosuhteissa, joissa lämpötilat vaihtelevat jyrkästi eivätkä he useinkaan saa tarvitsemaansa lääkinnällistä hoitoa. (Tiedot saatu Compass Directiltä/ Release Eritrealta) RUKOILE... että Helen saa kokea Jumalan läsnäoloa heikkoudessaan ja että hän toipuu täysin. Christian Concern for Freedom of Conscience (CCFC)

ERITREA: Helen Berhane sairaalaan huonossa kunnossa

Eritrealainen gospellaulaja Helen Berhane, joka on ollut vangittuna toukokuusta 2004 saakka, on joutunut äskettäin sairaalaan hyvin huonossa kunnossa.
31-vuotiaan Helenen on kerrottu joutuneen kestämään fyysisesti huonoa kohtelua ja hän joutuu käyttämään rullatuolia jouduttuaan nyt erääseen Eritrean pääkaupungin Asmaran sairaaloista. Hänen luonaan ei ole saanut käydä vierailijoita. Ennen tätä sairaalavaihetta Helen joutui viettämään yli kaksi vuotta Eritrean vankiloissa, jonne hänet lähetettiin pian sen jälkeen, kun hän oli julkaissut gospelmusiikkilevynsä.
Helenin kerrotaan joutuneen kärsimään vankilassaoloaikanaan pitkiä aikoja konteissa ja Mai-Serwan sotilasleirin maanalaisissa selleissä. Näistä kristityistä, jotka ovat joutuneet kärsimään noissa kovissa olosuhteissa, on kerrottu useaan otteeseen. He ovat joutuneet kestämään suuria lämpötilan vaihteluita eikä heille ole sallittu lääketieteellistä perushoitoa. Helen on useaan otteeseen kieltäytynyt allekirjoittamasta paperia, jossa hän sanoutuisi irti uskostaan ja lupaisi, ettei enää osallistu seurakunnan toimintaan (Helen kuuluu helluntailaiseen Rhema-seurkauntaan).
Helen on joutunut sairaalaan ajankohtana, jolloin uhkailu Eritreassa on lisääntynyt. Viime viikolla Asmaran Adi Segdo -esikaupungin viranomaiset ovat vanginneet neljäkymmentä Kale Hiwot -seurakunnan jäsentä, joista kymmenen on lapsia. Kun sukulaiset yrittivät vierailla heidän luonaan ja viedä heille ruokaa ja huopia, heidätkin vangittiin.
Hallitus on takavarikoinut äskettäin kaiken Kale Hiwot -seurakunnan omaisuuden ja sulkenut orpokodin ja vähäosaisten lasten koulun.
Rukoilkaa: